Al xampinyó comú, en ser un bolet que es conrea, segurament se l’ha condemnat a no tenir el glamur d’altres espècies que s’han de caçar als boscos i que la seva disponibilitat depèn de la generositat de la natura. De xampinyons comuns n’hi ha sempre i segurament és el bolet que més gent coneix, compra, cuina i menja. És un fong de l’ordre dels agaricals, molt fàcil de reconèixer per la seva forma, el color blanc i les aromes d’humitat que el defineixen. Existeix una varietat de xampinyó salvatge.
Dona molt de joc a la cuina, podent ser l’ingredient principal d’un plat o bé un acompanyament. Els xampinyons saltats a l’allet formen part de les cartes de tapes de molts bars i restaurants, constituint un magnífic aperitiu. Molt senzills de cuinar, per fer aquesta recepta només calen xampinyons, alls, julivert i oli d’oliva verge extra i posar-hi una mica de bona voluntat.
En primer lloc, cal rentar bé els xampinyons, eliminant les arrels i tota les restes de terra que puguin tenir. Un cop ben nets i eixuts cal decidir si es cuinaran sencers o trossejats. Si s’escull aquesta darrera opció cal trossejar-los. Com aperitiu millor no laminar-los.

Prenem uns grans d’all i els tallem a làmines o els piquem, com es prefereixi. A continuació posem una paella al foc amb oli d’oliva extra verge i quan aquest agafi temperatura hi afegim els alls i deixem que comencin a daurar, moment en el qual hi tirarem els xampinyons. A continuació els salarem i deixarem que els xampinyons es vagin cuinant fins que estiguin al punt.
Un cop cuinats, apagarem el foc i col·locarem els xampinyons en la safata de servei on els amanirem amb julivert acabat de picar. El més típic és servir-los en una cassola de fang.
Més aperitius
Si t’agraden els aperitius i vols saber-ne més sobre alguns d’ells, també hem parlat de:
La Gilda: verda, salada i una mica picant
Musclos en escabetx sobre xip de patata
Daus de bacallà fumat amb melmelada de tomàquet
Escopinyes al vapor de vi blanc
Rovellons ‘botonets’ del Pirineu català confitats
Cacauets fregits amb mel i salats després
Hummus amb bastonets de pastanaga
Pebrots cherry farcits de crema de formatge
Llardons de pagès de la Garrotxa
Llagostins de Sant Carles de la Ràpita
Torrada de pa amb tòfona fresca
Xupa xups de colomí glacejats amb salsa de soja i mel
Broquetes de taronja i pernil d’ànec
Torradeta amb pesto, tomàquets secs i formatge parmesà
Fingers de formatge arrebossats
Torradeta de daus de tomàquet i sardina fumada
Cacauets torrats i arrebossats de wasabi
Ventresca de bonítol en conserva
Pinxo d’ou de guatlla amb sobrassada
Sèpia saltejada amb rossinyols
Rossinyols saltejats amb all i julivert
Ous de guatlla farcits i arrebossats
Figues amb anxoves i perles d’oli
Farcellets cruixents de botifarra negra
Torradetes de tàrtar de llonganissa curada
Salmó marinat a l’estil Manel Sales
Tartaletes de pesto i tomàquet sec
Ostres arrebossades acompanyades de maionesa d’ostres
Farcellets de remolatxa i guacamole
Pastanagues baby glacejades amb mel
Carn freda de llengua de vedella
Mini torrada de remenat de ceps
Copa de foie gras amb poma i festucs
Musclos bouchot a la provençal
Ronyons de conill saltejats amb vi ranci
Rodelles de carbassó farcides de brandada de bacallà
Farcellets d’espàrrecs verds amb cansalada viada
Cullera d’anxoves de l’Escala amb mató
Roll de salmó fumat, alvocat i tomàquet sec
Samosses de pollastre i verdures