Vadegust
Aperitius de somni: figues amb anxoves i perles d’oli
agraph -->

A finals d’estiu encara estem en plena temporada de figues, una fruita deliciosa que és molt versàtil a la cuina, i que ens ofereix la possibilitat de poder-la gaudir de moltes maneres. Forma part de la dieta mediterrània i és un fruita molt saludable per la seva aportació de vitamines, minerals, sucres i fibra. També és molt rica en sucres.

Les figues són dolces, de manera que combinen molt i molt bé amb aliments salats, com per exemple les anxoves. Les figues amb anxoves són un aperitiu sensacional i molt senzill de preparar: només cal rentar bé les figues, tallar-les en quatre trossos i embolicar cada tros amb una anxova. Es posa un escuradents perquè l’anxova no se separi de la figa i s’amaneix amb un rajolí d’oli d’oliva extra verge… i ja ho tenim llest per servir!

Si volem sofisticar un pèl més aquest aperitiu, aleshores el que podem fer és tallar les figues en quatre trossos, disposar els quarts de figa en una safata de forn i fornejar-les a 90-100 per tal que els seus sucres es vagin caramel·litzant lentament. Cal anar controlant el procés. Les figues es van tornant brillants i agafen un aspecte molt atractiu. Cal aturar el procés abans que els trossos de figa perdin tota la seva consistència i quedin massa toves.

Anxoves | Europa Press
Anxoves | Europa Press

Quan ja les tenim al punt de textura desitjat, cal deixar-les refredar. Un cop fredes, s’emboliquen amb una anxova de qualitat. Són idònies les anxoves de l’Escala, tant per la seva mida, per la seva textura i pel seu conjunt gustatiu. Es pot fer servir un escuradents per subjectar l’anxova a la figa. El següent pas és col·locar el pinxo creat amb la figa i l’anxova en una cullera de servei i, aquesta vegada, en comptes d’amanir-la amb un rajolí d’oli d’oliva extra verge utilitzarem unes perles d’oli, que si domineu l’art de l’esferificació podeu fer vosaltres mateixos, però si no és el cas aleshores es poden comprar fetes en botigues de delicadeses. Les més conegudes són les de la marca Caviaroli. Aquesta marca disposa de perles d’oli d’oliva verge i verge extra, i també perles d’oli d’oliva aromatitzades amb diferents sabors com ara bitxo, alfàbrega o romaní.

El contrast gustatiu de la figa caramel·litzada, dolça i llaminera amb el punt salí i iodat de l’anxova és tremendament plaent. I si hi afegim la combinació de les textures -tova de la figa, fibrosa de l’anxova i explosiva de les perles d’oli- aleshores aquest aparentment senzill aperitiu esdevé un mos sofisticat que sorprendrà a tothom qui el tasti.

Només caldrà tenir a punt una copa d’escumós amb uns 8 graus de temperatura, de tipus brut i amb una criança de 24 a 30 mesos, per tal que quan s’afegeixi a la festa ho faci amb elegància i delicadesa, i no de manera barruera.

Més aperitius

Si t’agraden els aperitius i vols saber-ne més sobre alguns d’ells, també hem parlat de:

La Gilda: verda, salada i una mica picant

Musclos en escabetx sobre xip de patata

Crema de salmó fumat

Les caixetes de mar

La morralla

Rosta de ventresca de porc

Les escopinyes

El ventre de porc

Eriçons de mar

Les ametlles salades

Gambes amb maonesa de gamba

Daus de bacallà fumat amb melmelada de tomàquet

Escopinyes al vapor de vi blanc

Rovellons ‘botonets’ del Pirineu català confitats

Pells de patata fregides

Cacauets fregits amb mel i salats després

Hummus amb bastonets de pastanaga

Pebrots cherry farcits de crema de formatge

Llardons de pagès de la Garrotxa

Edamame

Fuet

Bombons crocants de foie gras

Llagostins de Sant Carles de la Ràpita

Torrada de pa amb tòfona fresca

Xupa xups de colomí glacejats amb salsa de soja i mel

Xips de carxofes fets al forn

Xips de verdures

Broquetes de taronja i pernil d’ànec

Torradeta amb pesto, tomàquets secs i formatge parmesà

Fingers de formatge arrebossats

La botifarra d’ou tradicional

Torradeta de daus de tomàquet i sardina fumada

Pop a la gallega

Cacauets torrats i arrebossats de wasabi

Musclos tigre

Escopinyes al vi escumós

Guacamole

Bígars o caragolins de mar

Tramussos o llobins

Cors de carxofa en conserva

Ventresca de bonítol en conserva

Olives arbequines

Dàtils amb bacó

Canyuts del Delta de l’Ebre

Seitons fregits

Paté de Campagne

Philopizzes

Mini-bikinis trufats

Pinxo d’ou de guatlla amb sobrassada

Tellerines amb all i julivert

Llagostins en panko al curri

Gambes amb allada

Sèpia saltejada amb rossinyols

Sardines marinades

Cloïsses a la marinera

Rossinyols saltejats amb all i julivert

Nècores

Petxines variades a la planxa

Ous de guatlla farcits i arrebossats

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa