Els tortells de Reis són un dels dolços típics del Nadal. Senzills, farcits de crema, de nata, de xocolata… els tortells, lluny d’estar dedicats exclusivament a la festa de Reis, estenen el seu regnat; ara es menja tortell pràcticament durant tot el Nadal i és el dolç nadalenc favorit de molts consumidors.
L’origen del tortell és molt antic. Aquest tipus de dolç es va popularitzar a França, d’on va passar al nostre país. El que anomenem avui tortell de Reis és una massa pesada fermentada i enfornada dolça, que es caracteritza pel seu sabor de cítrics (a causa de la presència de ralladura de taronja i llimona, i a l’ús en la recepta d’aigua de flor del taronger). El tortell està decorat en la seva superfície amb ametlles, fruita gebrada i sucre. Originàriament el tortell no estava farcit, però per a alleugerir la massa, molts van decidir afegir nata. I ara l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha seleccionat tortells farcits de nata de venda en el súper.
Podem comprar un tortell de Reis en una bona pastisseria o fleca, o podem recórrer als tortells envasats que es troben en molts supermercats des de principis de desembre. Són més barats i la seva qualitat no és comparable amb la d’un bon tortell artesà, però la veritat és que entre aquests tortells envasats hi ha productes amb una molt bona relació qualitat/preu, que es converteixen en un autèntic regal per als paladars i la butxaca.
L’OCU ha comprat i comparat 10 tortells farcits de nata envasats, de venda en alguns dels principals supermercats: Ahorramás, Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, El Corte Inglés, Eroski, Lidl, Mercadona i Hiper Usera per a localitzar quin és el millor. En cada cas, ha valorat una sèrie d’aspectes, des de l’etiquetatge a la qualitat dels greixos, a més del sabor i aroma.
Quins són els millors tortells?
L’OCU ha trobat un producte de bona qualitat, i diversos de qualitat acceptable. No obstant això, hi ha d’altres bastant mediocres, que estan lluny del que hauria de ser un tortell de Reis farcit de nata, per la qual cosa considera que són una aposta decebedora. Enguany, però, la bona notícia és que són majoria els tortells que recorren a greixos de bona qualitat, tant en l’elaboració del brioix com en el farciment.
Dels 10 tortells, només hi ha un que no utilitza en exclusiva mantega per a elaborar la massa, sinó que la substitueix en part per oli de gira-sol, i és el tortell del Forn d’Aldi (fa servir una barrerja de mantega i oli). En el farciment, també són més els que utilitzen nata: és així en 6 dels 10 tortells de l’estudi. Els d’Ahorramás, Mercadona i Hiper Usera barregen la nata amb un altre tipus de greixos com el coco, la palma, el palmiste o la nabina, mentre que El forn d’Aldi de nou escatima en els ingredients i elabora el seu presumpte farciment “de nata” només amb barrreja de palma i palmiste.
La decoració és una de les característiques pròpies del tortell. Es decoren amb sucre, amb ametlla i amb fruita gebrada, però aquesta decoració ha de realitzar-se abans d’enfornar-lo, la qual cosa no sempre passa. També hi ha diferències entre la qualitat dels productes.
En general, la qualitat dels greixos (del farciment i de la massa), la presència d’additius i la degustació marquen les diferències en aquesta comparativa de tortells.

El Corte Inglés, el millor valorat
La degustació és clau en un producte d’aquestes característiques. Un panell d’experts pastissers va degustar els productes analitzats, tant el farciment com el brioix, sempre buscant les característiques tradicionals d’un tortell: el sabor cítric, la presència de ralladura o flor del taronger, la textura de la massa, la cremosidad del farciment… i detectant “defectes”. La seva valoració és determinant per a donar la nota final als tortells de l’estudi.
En la degustació va ressaltar sobre la resta el tortell d’El Corte Inglés: en el seu brioix s’aprecia un suau sabor d’aigua de flor del taronger, el seu farcit de nata destaca per la seva cremositat i el seu sabor lacti. A més, per la seva bona qualitat en els greixos emprats obté el guardó del Millor de l’Anàlisi.
El tortell de Lidl utilitza també grasses de bona qualitat i en la degustació resulta acceptable. Amb una qualitat global mitjana, obté el guardó de Compra Avantatjosa per presentar el preu més baix de l’estudi: 6,65 €/kg.
En el costat contrari, trobem 5 productes que no superen el mínim de qualitat exigible. En general, l’ús de farciments alternatius a la nata i les males valoracions en la prova de degustació condicionen la seva nota final.