Quantcast
Visca el cafè! – Vadegust

Visca el cafè!

"Al món, el cafè és una de les begudes més consumides, en els seus diversos estils"

Què faríem sense café? El cafè de l’esmorzar, el cafè de mig matí, el cafè de després de dinar, el cafè del berenar… Al món, el cafè és una de les begudes més consumides, en els seus diversos estils: espresso, amb cafetera napolitana o moka, de goteig o de filtre, americà, turc, àrab, “de panela” o de barretina (Colòmbia)…

El cafè es consumeix perquè molts el troben una beguda agradable -amb llet o sense, amb nata o altres substàncies-, però també pels seus efectes estimulats -que el cafè descafeïnat no té. I això mercès a la cafeïna, l’estimulant més consumit a tot el món-.

També tenen cafeïna l’herba mate, refrescs de cola i begudes energètiques. L’efecte estimulant de la cafeïna, per les seves accions en el sistema nerviós central, és de poca potència. De fet, ni l’Organització Mundial de la Salut (OMS) ni els manuals mèdics la consideren una droga que derivi en trastorns per dependència. Tot i axiò, molts vegeterians condemnen la ingesitó de cafè (¿).

Per a aprofitar-ne els beneficis sense atènyer-ne perills, la majoria de recomanacions estableixen que unes dosis baixes i moderades de cafeïna poden ajudar-nos a millorar els nivells d’activació, tant cognitiva com física, sense conseqüències no desitjades.

En un adult sa, es consideren dosis baixes les inferiors a 200mg, i moderades, entre 200mg i 400mg. Per tant, consumir fins a 400mg al dia s’ha establert com a adequat. És la quantitat equivalent a quatre cafès. No obstant això, el contingut de cafeïna d’un cafè varia segons el mètode que es faci servir. Per exemple, tot i el que acostuma a pensar la gent, un espresso conté, aproximadament, 80mg, mentre que un cafè filtrat (melitta, americà…) pot tenir uns 100mg. Això és a causa que el cafè espresso es fa de forma més ràpida i, l’aigua no té tant de temps d’extreure la cafeína, cosa que sí pasa amb el cafè de goteig, americà o Melitta.

L’acció estimulant en el sistema nerviós millora la sensació de benestar i el rendiment cognitiu, amb efectes que es poden observar al cap de poc temps del consum -entre 15 minuts i uns 45- i que romanen al cos entre tres i sis hores. És a dir, beure un cafè és un plaer i, alhora, una reforçant i tonificant.

La cafeïna millora l’atenció visual i disminueix el temps de reacció en dosis baixes i moderades, tant entre els consumidors habituals com en els no habituals. No és tan clar que el cafè ajudi a millorar la memòria. Però sí que pot millorar les activitats psicomotores, com ara conduir un vehicle. Una altra propietat és que pot augmentar la potència muscular.

S’aconsella de consumir cafè durant la primera meitat del dia i evitar-ne la ingesta passada la mitja tarda. L’objectiu és no perjudicar ni la durada del son ni la qualitat. Aquesta recomanació és encara més important en persones de més de cinquanta anys, perquè amb l’edat disminueix el ritme de metabolització de l’organisme i es perllonga la durada dels efectes, que ja no poden ser tan beneficiosos (insomni, nerviosisme, etc.).

Finalment, l’expressió castellana “café solo” sona molt malament en català. A Catalunya, com a Itàlia -llocss on se sap beure cafè-, un cafè és un cafè! Si un cambrer m’ho diu li contesto: “No, amb tassa i cullereta”.

Una tassa de cafè | Pixabay

 Licor de cafè

Él licor de cafè és un clàssic, especialment present al País Valencià, on se n’elabora un de molt estimat a les festes de Moros i Cristians d’Alcoi. Us deixo aquí una recepta antiga, pertanyent a un Formulario práctico de cocina, publicat a Gandia l’any 1905. Una recepta anterior, recollida a Carmencita o la buena cocinera, és més simple, i es fa només amb cafè molt ben fi, que es filtra diverses vegades, i s’hi afegeix sucre i esperit de vi.

Ingredients

Una mitja d’aiguardent de prova d’Holanda

Una mitja d’aigua

1 clara d’ou

2 lliures de sucre, dues unces de cafè

Una mica de canyella

1 unça d’ametlles crues

Elaboració

Aixafeu les ametlles i poseu tots els ingredients en una cassola nova, escumeu el sucre, on hi heu afegit la clara -posada al foc-, traieu-la, tapeu-la i teniu-ho en infusió, afegint-hi l’aiguardent, durant 4 dies. Després coleu-ho amb una mànega i poseu-ho en ampolles.

Notes

Lluís Ripoll ens explica una ratafia antiga de cafè balear que es fa amb una lliura i tres unces (500 g) de cafès, que es fa infusionar amb 8 lliures d’aiguardent o prova d’ Holanda (3 l 28 cl), que es deixa infusionar per espai de 8 dies. Es cola i s’hi afegeixen 20 unces (665 g) de sucre blanc, es dissol, es cola i filtra, i finalment es posa en ampolles. 

Nou comentari