Les conseqüències de la guerra a Ucraïna són centenars i en tots els àmbits. I ara li ha tocat a l’oli de gira-sol. Les grans cadenes de supermercats del nostre país han començat a racionar la venda d’aquest tipus d’oli per evitar problemes d’abastiment pel conflicte, ja que Ucraïna és un dels principals països exportadors d’aquest producte alimentari. En els darrers tres dies, els supermercats s’han percatat de “compres desproporcionades” d’aquest producte, tal i com va passar amb el paper de WC al començament de la pandèmia de la Covid-19.

I amb l’objectiu d’evitar un desproveïment de l’oli de gira-sol, molts supermercats han optat per limitar-ne la venda a totes les botigues. Per exemple, als establiments de Mercadona la compra d’oli de gira-sol està restringida a cinc litres per client i dia, i també s’ha racionat la venda de llavors amb la finalitat de “garantir un ús normal d’aquests productes”. De fet, la Llotja de la Cambra de Comerç de Reus ha manifestat la seva preocupació pel possible desproveïment de cereals que pot acabar provocant la guerra a Ucraïna, considerada com el graner d’Europa. En un comunicat, ha alertat que tant l’Estat espanyol com Catalunya consumeixen més blat de moro, blat i gira-sol del que produeixen i que Ucraïna n’és un gran exportador, però que el conflicte bèl·lic “impedeix la càrrega de tots els vaixells en els ports ucraïnesos”.

Diverses ampolles d'oli | Pixabay
Diverses ampolles d’oli | Pixabay

D’altra banda, als supermercats Consum, la compra d’oli de gira-sol es redueix a una ampolla per client. A les botigues Bonpreu també estan dosificant la compra d’aquest tipus d’oli a un màxim de quatre ampolles o garrafes per persona. I a la cadena Makro –que ven a empreses i que és un dels grans proveïdors de l’hostaleria- també es restringeix la compra a una ampolla d’oli de gira-sol per client i dia.

Tot va començar amb el senyar d’alarma que va emetre divendres passat l’Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats (ASEDAS), que agrupa el 75% de la cadena de distribució alimentària. L’ASEDAS va reconèixer que algunes empreses estaven adoptant “mesures de limitació” de venda d’oli de gira-sol davant el “comportament atípic” del consumidor en les darreres hores.

A més, a les xarxes socials van començar a aparèixer la darrera setmana diverses fotografies de lineals de supermercats buits d’ampolles de gira-sol. “La demanda anòmala afecta a un número molt limitat de productes relacionats amb l’oli de gira-sol procedent d’Ucraïna i existeixen alternatives tant d’origen com de producte”, assegurava l’ASEDAS, que també va recordar que Espanya és el primer productor mundial en diverses de les famílies de productes de greixos d’origen vegetal. “La cadena alimentària espanyola és extraordinàriament eficient i té la capacitat suficient per proveir el mercat d’aquest producte“.

Un supermercat en una imatge d’arxiu | ACN

El 70%, d’Ucraïna

Pràcticament el 70% de l’oli de gira-sol que Espanya importa prové d’Ucraïna i gran part d’aquest es destina al sector agrícola, l’hostaleria o la indústria conservera i del peix. L’abastiment està garantit a curt termini, però si la guerra a Ucraïna s’allarga en el temps caldrà buscar produccions alternatives com l’oli de soja.

Nou comentari

Comparteix