Existeix la creença generalitzada que l’oli d’oliva és millor que l’oli de girasol. Que aquest últim no deixa de ser una alternativa més econòmica al primer, però que no té la mateixa qualitat ni és igual de sa. En l’imaginari col·lectiu, l’oli de gira-sol és de pitjor qualitat que l’oli d’oliva. Doncs sembla que no és així, tal i com publica ‘Ok Diario’. De fet, es tracta de dos productes diferents, cadascun amb les seves pròpies característiques, però no hi ha un millor que l’altre.

Tant l’oli d’oliva com l’oli de gira-sol es componen en un 99% de greixos vegetals, i tots dos tenen grans beneficis per a la salut tant a nivell físic com mental. A continuació revenelm alguns falsos mites.

Dues fregidores | Pixabay

Usos de l’oli de gira-sol a la cuina

Tendim a pensar que utilitzar oli d’olivar per a fregir aliments no té cap sentit perquè les altes temperatures fan que perdi les seves propietats organolèptiques. Creiem que l’oli de gira-sol és una millor alternativa perquè és més neutre de sabor i, a més, més barat.

En canvi, la realitat és que l’oli de gira-sol no és bo per a fregir ja que tendeix a formar polímeres semblances als greixos saturats al contacte amb les altes temperatures. Es poden fer fritades amb oli de gira-sol? Sí, però no és convenient reutilitzar-lo.

Pel que fa al consum en cru, acostumem a utilitzar oli d’oliva verge extra. Doncs bé, per a amanides és la millor alternativa, però si prenem plats en els quals prevalen els sabors o es barregen el dolç i el salat, l’oli de gira-sol és molt millor.

Un plat amb amanida | Pixabay
Un plat amb amanida | Pixabay

A més, l’oli de gira-sol és l’idoni per a lligar salses i maioneses perquè el sabor és més suau i ofereix untuositat, cosa que no passa amb l’oli d’oliva.

Valor nutricional

Pel que fa al valor nutricional de tots dos olis, el d’oliva té un alt contingut en àcid oleic. És molt beneficiós per a la salut cardiovascular i cel·lular.

I, per suposat, que l’oli de gira-sol també té les seves pròpies virtuts. És una font rica en àcids grassos Omega 6, que redueixen els nivells de colesterol dolent i normalitzen els processos inflamatoris.

Per totes aquestes raons, es pot concloure que l’oli d’oliva no és millor que l’oli de gira-sol, ni viceversa. Són dos tipus d’oli diferents, cadascun amb els seus propis nutrients i usos a la cuina.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa