El que mai t’haurien de cobrar en un bar o restaurant

Sovint, a l’hora de pagar en un bar o restaurant ens emportem sorpreses, perquè ens han cobrat coses que no esperàvem, costos dels quals no ens havien advertit. I per aquest motiu l’Organització de Consumidors i Usuaris ha publicat un llistat amb les cinc coses que mai t’haurien de cobrar en un establiment d’aquest tipus:

L’IVA

No poden apujar la factura aplicant un 10% addicional al preu de la carta simplement per sumar l’IVA. Segons la legislació espanyola no està permès l’advertiment “IVA no inclòs”, encara que aparegui en el menú. Els preus que es comuniquin a la carta o llista de preus ja han de portar sumat l’IVA.

El cobert

No és legal cobrar pel servei o cobert: això ha d’estar inclòs en el preu.

Un ‘plus’ per la reserva

No poden cobrar-te de més per haver fet una reserva. El que sí que poden fer (arriba a ser una pràctica habitual en grups grans, períodes de festes, com les celebracions nadalenques) és cobrar-te per endavant una quantitat en concepte de reserva, però després haurien de descomptar-ho de l’import total.

I què passa si, després de reservar un esdeveniment, el coronavirus t’obliga a cancel·lar-lo? Doncs que aquesta reserva ha de contenplar l’opció d’anul·lació i reemborsament per causa de força major. La covid-19, igual que altres malalties, és un motiu de força major que justifica la cancel·lació (no només la malaltia en si, sinó el contacte directe o l’element prudència).

Suplements per taula o terrassa

Poden cobrar suplement per la terrassa en comptes de l’interior?, i per estar en taula en lloc d’estar a la barra? Sí, però han d’indicar-ho així, i detallar el cost del servei a la terrassa, aclarint la quantia, perquè no hi ha suficient amb un percentatge del preu. De nou cal haver informat amb antelació de l’import, indicant-lo en la carta i l’establiment. I ha d’aparèixer a la factura.

Suplement per Covid-19

No haurien de repercutir al client les tasques de manteniment i neteja a les quals es veuen obligats els establiments per la pandèmia. Però si ho fan, cal informar clarament per endavant i l’usuari ha d’acceptar-ho expressament.

Nou comentari