Vadegust
L’efecte de la quarantena en els supermercats: molt formatge, poc sushi

La pandèmia de la Covid-19 s’entendrà amb la perspectiva del temps. Per què alguns països l’han patit més que d’altres, per què el virus ha afectat més uns pacients que a altres o per què la societat ha actuat de la manera amb què ho ha fet són preguntes que es resoldran en el futur. D’algunes, però, ja es disposa d’algunes respostes. Dos investigadors de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i la Universitat de Barcelona (UB) han elaborat un estudi per saber quins productes van ser els més consumits durant la quarantena, amb especial atenció a la setmana en què es va anunciar l’estat d’alarma i els dies previs.

Es tracta de Judit Vall Castelló, membre del departament d’Economia de la UB, de l’Institut Economia de Barcelona i del Centre de Recerca en Economia i Salut (CRES) de la UPF; i de Guillem Lopez Casasnovas, del departament d’Economia de la UPF i també membre del CRES. Els investigadors han fet servir dades facilitades per Bonpreu sobre els seus supermercats de 101 municipis de Catalunya, inclòs el de Barcelona. El Grup Bonpreu, format pels supermercats Bonpreu i Esclat, té una quota de mercat del 10% a Catalunya, segons recorden. L’estudi, titulat L’efecte dels confinaments i taxes d’infecció en les compres al supermercat i a què ha tingut accés Vadegust, data del 14 d’agost. Es troba en procés de revisió per publicar-se en una revista científica.

L’anàlisi de Vall i Lopez porta a la conclusió que els compradors van augmentar molt el consum de formatge la setmana en què es va anunciar el confinament. Tal com es veu en un gràfic creat pels autors, la setmana 11 d’aquest any –on s’inclou el 14 de març, el dia en què es va decretar l’estat d’alarma– el consum de formatge va experimentar un pic de vendes. En canvi, els compradors van obviar el sushi i el seu consum fins i tot va baixar lleugerament la setmana 11 en comparació de l’anterior.

Compres de formatge i de sushi durant la setmana 11, quan es va decretar l’estat d’alarma | Judit Vall i Guillem López

Els investigadors destaquen que el sushi és dels pocs productes que, lluny de vendre’s més, en cau la venda. En canvi, les compres de formatge van augmentar en un 67,23% en la setmana 11 respecte del mateix període de l’any passat. Amb tot, els productes de supermercat que més van augmentar en compres van ser els congelats i els de drogueria, com són el desodorant o el lleixiu. Es van comprar un 119,18% i un 84,92% més, respectivament. Productes com l’oli, el cafè, el te, la pasta, les galetes, l’arròs o el menjar en conserva van incrementar en un 79,59% les vendes, segons xifra l’estudi.

Pel que fa al sushi, si bé al gràfic es mostra una caiguda lleugera en el consum en la setmana en què va començar la quarantena, no hi ha una xifra exacta. Sí que n’hi ha per a les setmanes posteriors al confinament, en què anar al supermercat era de les poques activitats permeses. Així, després de la setmana 11, el consum de sushi va caure en un 42,49%, només per sota de la caiguda de compra de roba en un 55,08%, en comparació del mateix període de l’any passat. Les vendes de brioixeria i pastisseria van ser un 15,63% inferiors durant les setmanes posteriors a l’inici del confinament. La carnisseria i la peixateria també van perdre un 6,69% i un 5,07% de vendes, respectivament.

Un 57% de compres abans del confinament

Segons els investigadors, la davallada en la compra de productes com el sushi es troba en el fet que els consumidors van prescindir dels productes que no consideren de primera necessitat. En global, Vall i Lopez xifren en un 57% l’augment de compres al supermercat durant la setmana 11, en què es va anunciar el confinament, respecte a les setmanes prèvies.

L’estudi també inclou una anàlisi de les compres al supermercat per segments d’edat. Els autors es mostren sorpresos pel resultat en compradors de 66 anys o més. “No trobem cap efecte”, recull la investigació quant a les conseqüències del confinament en les compres al supermercat per part de persones de 66 anys o superior. Vall i Lopez interpreten que els membres d’aquest segment d’edat van optar per la compra online durant la quarantena, així que no van reduir el consum sinó que van canviar el canal de compra.

Finalment, veuen un “efecte estoc” en la primera setmana de quarantena. També remarquen que, a mesura que augmentaven els casos de Covid-19 durant el confinament, les vendes de supermercat queien. Els investigadors ho atribueixen a la “por” a un possible contagi.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa