Els fruits són aliments molt nutritius. Contenen grasses cardiosaludables i molta proteïna, fibra, vitamines i minerals. També són aliments calòrics: només 100 grams proporcionen unes 500 quilocalories. A més, aporten molts greixos -el 80% de les seves calories-. De fet, molts s’utilitzen per a fabricar olis. Si es consumeixen torrats o fregits, afegeixen més calories… però, tot i així, els fruits secs no tenen per què quedar-se fora de les dietes d’aprimament, sempre que es consumeixin crus i amb moderació, tal i com assegura l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). Per a aprimar-se, el millor és una dieta equilibrada i exercici físic.

Les propietats nutricionals els fan molt recomanables per a dietes amb una gran despesa energètica: esportistes, convalescència, embaràs, etc.

Contenen un 85% de grasses cardiosaludables

Els fruits secs contenen un 85% d’àcids grassos insaturats, els cardiosaludables, alguns dels quals “ajuden” a reduir el colesterol, com els omega 3 (abundant en nous), omega 9 (en avellanes, ametlles, festucs i nous de macadàmia) i els esterols (en anacards i pecanes).

Alguns fruits secs, com els anacards, les avellanes i les nous, contenen arginina, un aminoàcid essencial per al sistema cardiovascular. Els hipertensos, i les persones amb una dieta baixa en sodi, hauran d’evitar les variants salades de la fruita seca.

Diferents tipus de fruits secs | OCU

Un grapat al dia, un sa costum

Pel seu alt contingut en proteïnes (a vegades més d’un 20%) i fibra, que ajuda a regular el trànsit intestinal, es recomana consumir fruits secs de manera habitual, per exemple, un grapat al dia (uns 30 grams). Els nutrients que proporcionen suposen també una bona font d’antioxidants (vitamina E, seleni, àcid fòlic) que ajuden a combatre alguns tipus de càncer, malalties cardiovasculars i l’envelliment cel·lular.

El millor és consumir-los crus, perquè aporten menys calories i perquè, durant el procés de fregir o torrar, la calor elimina part de les vitamines. Si es consumeixen combinats amb cereals, l’aportació de proteïnes pot ser equivalent al de la carn, el peix o els ous.

Perquè es conservin en perfectes condicions, s’han de guardar en un envàs hermètic, en un lloc fresc i sec. La nevera és la millor opció, si es trigarà temps a consumir-los.

A vegades, indigestos i al·lergògens

Per a facilitar la seva digestió, es recomana consumir-los crus, per a evitar així una elevada ingesta de greixos, i en alguns casos, com el de les nous, sense pell, encara que amb això es perden nutrients.

Els fruits secs a més poden provocar al·lèrgies. Els al·lèrgics han de vigilar també la composició d’altres productes, ja que molts contenen traces de fruits secs (xocolates, cacaus, galetes, gelats, salses, aperitius, pans, etc.). Per a evitar les al·lèrgies primerenques, els pediatres solen recomanar que els nens no consumeixin fruits secs fins després dels dos anys.

Però si no hi ha problemes d’al·lèrgia, segons l’OCU cal plantejar-se els fruits com una bona opció per a berenars o aperitius saludables, per a nens i adults.

Nou comentari

Comparteix