Vadegust
Els productes ecològics costen tres vegades més que els seus equivalents de marca blanca

Un estudi comparatiu de 24 famílies de productes d’alimentació i drogueria realitzat per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) apunta que els productes certificats com a ecològics o amb la denominació “eco” o “bio” costen, de mitjana, tres vegades més (un 216% més, en concret) que els seus equivalents de marca blanca; i gairebé el doble (un 77% més) que els de marca líder.

Els resultats, publicats a la revista Compra Maestra del mes de novembre, revelen que les majors diferències de preu es donen en productes d’higiene i cura personal, com els gels de dutxa i els sabons en pastilla, però també en alguns d’alimentació com els iogurts o l’arròs. Tot i que al mateix temps és possible trobar productes ecològics amb preus més ajustats, més similars als seus equivalents, com el detergent líquid per a rentadora o les pastilles tot en 1 per a rentavaixelles.

Les diferències de preu també depenen de la botiga: els productes ecològics de Lidl, Aldi i Carrefour són un 50% més barats, de mitjana, que els que venen Merkabio i Herbolario Navarro, dues botigues especialitzades que a canvi ofereixen una major varietat de marques. Dins de les cadenes ecològiques destaca Véritas per la seva àmplia oferta a preus més ajustats. Per contra, dos de les cadenes més grans d’Espanya, Mercadona i Dia, a penes ofereixen productes ecològics, per la qual cosa no s’ha pogut valorar els seus preus.

Diversos productes ecològics | Pixabay

Amb la finalitat de promoure un consum més ètic i sostenible, l’OCU sol·licita un IVA superreduït del 4% per als productes ecològics, ja que afavoreixen la biodiversitat, limiten la contaminació dels rius i aqüífers amb fertilitzants i pesticides, al mateix temps que promouen l’ocupació local, entre molts altres beneficis. En la mateixa línia, l’organització sol·licita un nou etiquetatge europeu de sostenibilitat que indiqui el grau de compromís ecològic, social i econòmic de cada producte. Alhora que insisteix en l’impuls d’accions d’informació i educació que ajudin a combatre el canvi climàtic.

Al mateix temps, OCU anima als consumidors a modificar alguns dels seus hàbits de compra en favor d’un consum més sostenible, seguint les següents pautes:

  • Prioritzar els productes locals i de proximitat
  • Triar productes de temporada.
  • Reduir el consum de carn i lactis.
  • Evitar l’envasat en favor dels productes a granel.
  • I, en la mesura de les possibilitats de cadascú, intentar adquirir productes ecològics, sobretot els que no són molt més cars que els seus equivalents, com els detergents i productes de neteja.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa