Els Premis Gaudí van triar el suc més creatiu

Una empresa de Tossa de Mar vol revolucionar el món dels sucs de fruita natural a través de la innovació sensorial i tecnològica

Durant la gala que es va celebrar la nit de diumenge amb motiu de la dotzena edició dels premis del cinema català, a banda dels vint-i-dos guardonats també va haver-hi 1.500 persones que van poder obtenir el seu propi Gaudí. No és broma! Al vestíbul de la sala, abans que comencés l’acte, els assistents van poder degustar un suc de fruites 100% natural que és molt especial i que s’anomena Gaudí. Ha estat creat per SÜCS, una empresa de Tossa de Mar que va néixer el 2018, que ha guanyat el premi Projecta’t 2019 de la Diputació de Girona i que té com a objectiu revolucionar el món dels batuts de fruita a través de la innovació gastronòmica i tecnològica.

Marc Raventós, veí de Tossa, cuiner i un dels socis de l’empresa, explica a Vadegust que se li va encendre la bombeta al cotxe, quan va sentir a la ràdio una notícia sobre els premis un parell de setmanes abans de la gala. “Un dels nostres sucs es diu Gaudí i vaig pensar que potser als organitzadors els faria gràcia poder oferir-lo als assistents. Els va agradar molt la idea i ens vam posar a treballar per tenir-ho tot a punt”.

Raventós ve del món de la cuina -entre d’altres restaurants, ha treballat al Celler de Can Roca- i va aprofitar l’oportunitat per fer una versió millorada d’aquest suc. “El Gaudí que hem fet fins ara portava poma, guaiaba vermella i un toc de clau d’olor. És molt bo però té un color una mica pàl·lid i pels premis Gaudí volia fer alguna cosa que fos visualment més atractiva. Vaig estar experimentant al meu obrador i vaig acabar afegint-hi cireres, que envermelleixen el suc i lliguen molt bé amb els seus ingredients originals. Com que el suc havia d’aguantar unes quantes hores, també vaig posar-hi figues, que li donen consistència i que, a més, als catalans ens resulten familiars, com Gaudí”. La nova versió, que va ser tot un èxit, ha convençut tant el seu creador que ha decidit adoptar-la de manera permanent.

Les 1.500 ampolles de suc preparades especialment pels Premis Gaudí, van volar

Combinacions inesperades

L’empresa comercialitza molts altres sucs, a banda del Gaudí. S’utilitzen fruites exòtiques com el maracujà, la guaiaba, la pinya o el mango, però també fruites més nostrades com la poma, la maduixa, la cirera o la pruna. L’empresa no només vol oferir un producte de gran qualitat sinó que té com a objectiu elaborar combinacions que siguin originals i atrevides. El seu suc Amor-Amor, per exemple, porta litxi, pera i essència de rosa. El Fantassia, pensat per als nens, està fet amb plàtan, maduixa i essència de llaminadures. El més venut és el Giverola -molts dels sucs porten el nom d’una cala de la Costa Brava-, que dur pinya i mango. També en tenen un d’inspiració vuitantera, el Dràcula, que emula el mític gelat de Frigo i que porta cireres, cola i un toc de vainilla. De fet, després de la bona experiència als premis Gaudí, Raventós ens revela que vol proposar als organitzadors del Festival de Sitges que ofereixin el seu Dràcula als assistents.

Aquest producte no es ven envasat sinó que l’empresa proveeix la fruita congelada en racions individuals i són els encarregats dels establiments qui acaben preparant-los al moment. La fruita, que ve pelada i, segons el tipus, tallada, es congela en només cinc segons a través d’un sistema que utilitza nitrogen líquid. Com que el procés és tan ràpid, diu Raventós, no perd sabor ni propietats. SÜCS encarrega aquesta fruita a dues empreses que tenen camps de cultiu arreu del món i per tant ha estat collida i congelada en el seu punt òptim de maduració. Un cop reben la fruita congelada, l’empresa de Tossa prepara sobres individuals per cada una de les combinacions que ha creat. Els establiments que venen aquests sucs només han de posar a la batedora el contingut del sobre, que conté 200 grams de fruita, i afegir-hi 180 mil·lilitres d’aigua natural. I, si volen, sucre. No cal posar-hi gel perquè la mateixa fruita congelada, a més d’aportar-hi la polpa, ja refreda el batut. Alguns establiments també ofereixen als clients la possibilitat de substituir l’aigua per llet, que dóna un toc més cremós al batut.

L’empresa també té sucs especials per als centres esportius. Estan pensats per obtenir energia abans de fer esport o per recuperar-la després de fer-ne. Una altra gamma de SÜCS ofereix uns còctels de fruita que porten alcohol, com ara un mojito de mango, llimona, menta i rom o un margarita fet amb pinya, mandarina, plàtan, llimona i tequila.

El preu dels sucs de la gamma principal varia segons el lloc però la mitjana és d’uns 5 euros. Raventós defensa la bona relació qualitat-preu d’aquest producte: “En un bar, un suc de taronja, fet només amb dues taronges, costa 3,75 euros. Els nostres porten 200 grams de fruita de qualitat i tenen uns sabors molt originals!”

El mestre fruiter imagina en veu alta totes les possibilitats del projecte. “Fa poc vaig assistir a una classe magistral que va fer François Chartier al Celler de Can Roca. És un geni dels sabors i ha descobert que s’organitzen en famílies a escala molecular. Com podia saber Ferran Adrià que el parmesà i el cafè combinarien bé? Doncs perquè Chartier li va dir que aquests dos gustos estaven molecularment relacionats! M’atreviria a dir que escoltar-lo i parlar amb ell m’ha il·luminat perquè desenvolupa intuïcions que jo tinc des de fa molt de temps. Sempre m’ha agradat trobar lligams entre sabors que aparentment són distants i és el que vaig decidir fer quan vaig veure que els sucs de fruita no eren gaire innovadors. A partir de l’any que ve, quan el negoci es consolidi, vull experimentar molt més i vendre universos a través dels nostres productes. M’agradaria revolucionar el món dels sucs!”

Nou comentari