Vadegust
Catalunya, líder del sector de la fleca i la pastisseria a l’Estat

Catalunya lidera el sector de la fleca i la pastisseria industrial a l’Estat espanyol, amb un valor de mercat superior als 1.000 M€ anuals. Així es desprén d’un informe que porta per títol Mapeig del sector de la fleca i la pastisseria industrial a Catalunya que Prodeca ha presentat en el marc de la fira ISM, el saló internacional més important dedicat als dolços i snacks, que s’ha celebrat a Colònia.

El sector de la fleca i pastisseria industrial a Catalunya compta amb un teixit industrial format per 86 empreses i 7.393 treballadors, que s’estima que facturen 1.001 milions d’euros anuals. Aquesta xifra augmentaria fins a més de 1.500 milions d’euros (i el volum d’ocupació superaria els 11.000 professionals) si es tingués en compte el total de volum de negoci dels grups amb seu a Catalunya i amb presència fora del territori. 

Segons el mapeig, el 73% de la facturació es concentra en 16 empreses, aquelles amb més de 200 treballadors (el 8% del total). El 27% restant es distribueix entre empreses amb menys de 10 treballadors (20% de les empreses), de 10 a 49 treballadors (53%) i les que compten entre 50 i 199 treballadors (19%). 

El sector dels dolços i snacks català, present a la fira ISM de Colònia | Prodeca

El mapeig diferencia el sector entre dos segments estratègics: el producte fresc (producte per a bakery, forns i restauració) i el congelat (masses ultracongelades, centrats en el retail). Pel tipus d’estratègia empresarial, destaquen les companyies amb un enfocament de foodservice (22%), marca gran consum (22%) i gourmet (20%). És rellevant també aquelles empreses amb un enfocament en segment nínxol (com productes sense gluten, productes ecològics, etc.), que representen el 9% del total, i són les que mostren un creixement mitjà anualitzat de gairebé el 30%, molt per sobre del creixement mitjà del 2% del conjunt de les empreses del sector. 

Les dades mostren una aposta per la internacionalització del sector, amb més d’un 45% de les vendes destinades als mercats internacionals (dades del 2022), assolint gairebé els 500 milions d’euros exportats (497,45M€). De fet, amb l’excepció del 2020, l’evolució de les exportacions ha mantingut una tendència creixent en els darrers anys, amb un augment del 83% respecte a 2017. 

Principals canvis al negoci i reptes per al futur

El mapeig realitzat per Prodeca analitza l’evolució que ha patit el sector en els darrers anys, tant pel que fa a consumidors i mercat, com en els canals de venda i la mateixa indústria. Així, l’informe detecta una major preocupació per part del consumidor pels productes saludables, tot i l’augment del consum de productes de pastisseria industrial (amb l’excepció del pa). Pel que fa als canals de venda, les grans superfícies dediquen més espai a la fleca i brioixeria, sobretot a través de l’externalització amb proveïdors de referència.

Croissants en una imatge d'arxiu | Pixabay
Croissants en una imatge d’arxiu | Pixabay

També s’observa un creixement a través de cadenes de forn i del model bake-off del retail de la gran distribució, sobretot de la part de restauració ràpida (bars, cafeteries, bakery shops). Finalment, pel que fa a la indústria, es consolida el procés de concentració, sobretot en el segment de masses congelades, i l’aposta per la innovació empresarial en productes més saludables, sense deixar de banda el consum indulgent, i en la sostenibilitat.

Per últim, l’estudi també identifica palanques de creixement per al sector i principals reptes estratègics, com el contacte i comercialització directa cap al consumidor, la industrialització de producte sense perdre les característiques diferencials (per incrementar el temps de caducitat, el desenvolupament d’un mercat turístic per a productes de referència locals o l’aplicació d’estratègies amb menor impacte mediambiental (ja sigui el disseny d’envasos o les estratègies d’aprovisionament local). 

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa