Vadegust
Aquests són els aliments que contenen totes les vitamines que necessitem

Les vitamines són uns components essencials per al correcte desenvolupament de l’organisme que, a diferència de les proteïnes o els hidrats de carboni, no aporten energia, però són bàsiques perquè el cos funcioni. Aconseguir una correcta aportació de vitamines de tots els tipus és assolible de manera senzilla a través de l’alimentació, sense haver de recórrer a aliments miracle, a dietes rocambolesques i, tret que existeixi prescripció mèdica per algun motiu, a suplements vitamínics, segons publica ‘La Vanguardia’.

I, per aquest motiu, el mateix diari ha fet un recull dels aliments que contenen totes les vitamines que necessita el nostre cos:

  1. Pebrot vermell: És el rei de la vitamina C i presenta molta més que altres aliments que tradicionalment s’han emportat la fama, com les taronges o mandarines. El kiwi també és una bona font d’aquesta vitamina, que té contrastats beneficis per a la salut.
  2. Pastanaga: La pastanaga i altres verdures i hortalisses de color taronja, riques en betacarotens, es caracteritzen pel seu alt contingut en vitamina A. Aquesta té propietats antioxidants, és necessària per a la formació de glòbuls vermells i contribueix al metabolisme normal del ferro. És també fonamental per al correcte manteniment de la pell i les mucoses, a més de que actua sobre el metabolisme de les hormones sexuals. Entre les fruites, les més riques en vitamina A so el meló, el mango i l’albercoc, i és present també en lactis i en aliments com el fetge.
  3. Bròcoli: El bròcoli es considera un superaliment pel seu alt contingut en vitamines A, C i les del grup B. Aquestes són la B1 (tiamina), B2 (riboflavina), B3 (niacina), B5 (àcid pantotènic), B6 (piridoxina), B9 (àcid fòlic) i B12 (cobalamina). Aquesta última es troba exclusivament en productes d’origen animal, de manera que els vegetarians es veuen obligats a suplementar-la.
Un bròcoli | Pixabay
  1. Mongetes blanques: Tant els llegums com les nous i les fruites deshidratades són riques en vitamina E, una vitamina liposoluble que, entre altres coses, protegeix el sistema immunitari, ajuda al funcionament del sistema circulatori, intervé en la formació de glòbuls vermells i té també propietats antioxidants. Les mongetes blanques són els llegums que aporten més vitamina E, seguides molt de prop per les llenties. L’oli de gira-sol, les ametlles o l’alvocat també són bones fonts d’aquesta vitamina.
  2. Oli d’oliva: L’oli d’oliva (millor si és verge extra, ja que no haurà perdut cap dels seus antioxidants en el procés de refinament) és una bona font de vitamina K, fonamental, juntament amb la vitamina D, per al metabolisme del calci.
  3. Ou: L’ou és un aliment molt complet, que a més de tenir proteïnes d’alt valor biològic conté àcids grassos omega-3 i vitamines A, D, E i K. Té, a més, minerals com a fòsfor, seleni, ferro i zinc.
  4. Espinacs: Tant els espinacs com altres vegetals de fulla verda, com les bledes, la rúcula o la col, presenten una bona quantitat de vitamina B1, que té contrastades propietats cognitives. Segons una investigació de la Universitat de Mont-real, al Canadà, les persones grans que presenten més quantitat d’aquesta vitamina elaboren millors discursos, progressen en l’expressió verbal i presenten una major i millor retenció de la informació.

Nou comentari

Comparteix