Les denúncies de consumidors a les autoritats extremenyes i l’avís de les autoritats sanitàries d’Andalusia han posat sobre la pista d’una xarxa de venda irregular d’oli: empreses sense registre sanitari (i, per tant, fora del control oficial), estan envasant i venent oli de manera irregular a Extremadura i Andalusia.
S’han intervingut 9 marques d’oli d’oliva, perquè aquests productes no han complert els requisits legals per a la seva distribució i consum, tal i com publica l’OCU.
En els olis retirats s’aprecien característiques organolèptiques alterades, és a dir, el sabor, olor, color i consistència no és el que hauria de tenir un oli d’oliva verge, però no sembla que hi hagi riscos per a la salut derivats de la seva ingesta.
Garrafes de 5 litres mal etiquetades
L’alerta afecta a oli envasat en garrafes de 5 litres, sota diferents marques. S’han identificat en concret 9 marques. Les afectades són:
- Acebuche,
- Virgen del Guadiana,
- Cortijo del Oro,
- La Campiña de Andalucía,
- Galiaceite 2022,
- La Abadía,
- Villa de Jerez,
- Don Jaén Aceite 2019,
- Imperio Andaluz.

Des de la Direcció General de Salut Pública del Servei Extremeny de Salut (SES) l’alerta es fa extensiva a qualsevol oli mal etiquetat procedent d’empreses andaluses.
Els olis il·legals, que es distribuïen en diferents establiments, magatzems, gasolineres i mercats ambulants… han estat retirats de la venda. Es continua investigant l’abast d’aquesta alerta: no és la primera vegada que es detecta venda il·legal d’oli sense garanties per als consumidors.
Si els tens, no els consumeixis
Els qui hagin adquirit oli d’aquestes marques, o altres garrafes d’oli igualment sospitoses, han d’abstenir-se de consumir-les i posar-se en contacte amb els serveis de salut o consum de la seva localitat.