Quan els amants de la bona gastronomia escolten el nom de Cases d’Alcanar, de seguida els ve a la memòria la petita població costanera del municipi d’Alcanar, a la comarca del Montsià, situada tant a l’extrem sud de Catalunya que és el darrer indret de Catalunya, al límit amb el País Valencià. I la imatge que es projecta a la ment és el seu port pesquer i tots els restaurants de cuina marinera que l’envolten. Un indret on es pot gaudir d’uns memorables àpats on el peix local n’és el protagonista absolut.

Barcelona, ciutat de llarga tradició portuària i marinera, capaç d’atraure tota mena de projectes, va veure com a l’any 2016 una família de pescadors de les Cases d’Alcanar feia pinya amb altres tres famílies barcelonines, dedicades en cos i ànima al món de les peixateries, per crear un espai on fer arribar als barcelonins els productes de la pesca i de la tradició més gurmet del Delta de l’Ebre. Aquest espai, la Peixateria Cases d’Alcanar, es troba situat al número 266 del carrer Padilla, al bell mig del barri de la Sagrada Família, al districte de l’Eixample.
Diàriament arriben a aquest establiment productes des de la llotja de les Cases d’Alcanar, però també de les llotges dels pobles del voltant, des de Peñíscola al País Valencià, fins a l’Ametlla de Mar. La seva dèria és oferir de la manera més directa possible els productes del mar, dels pescadors als clients.

Al capdavant de la peixateria, al darrera del taulell, hi ha l’Olga i la Berta. Les dues representen la part final i visible de tot un circuit tradicional i meticulós que s’inicia de bon matí a través de les mans dels pescadors i que acaba a la taula de les famílies. Fa goig visitar aquesta peixateria i veure-la atapeïda de tota mena de peixos i mariscs que llueixen de manera ben visible les etiquetes de certificació d’origen, complint el tres valors sobre els que els propietaris van crear aquest negoci: proximitat, traçabilitat i qualitat.
Val la pena acostar-se fins al carrer Padilla, amb la ment oberta, i decidir en aquell moment quin o quins peixos, mariscs o delicadeses del Delta de l’Ebre es gaudiran, a partir del que ha arribat de les llotges aquell dia. El seus horaris són de dimarts a divendres de 9 a 14 hores i de 17 a 20:30 hores. Els dimecres obren de 9 a 14:30 i els dissabtes de 9 a 15 hores.

