Potser has decidit substituir el sucre per altres alternatives, segurament amb l’objectiu d’ingerir menys calories i aprimar-te. Però has de sabe que no totes les alternatives són valides. L’Organització Mundial de la Salut recomana el consum màxim de 50 grams de sucre al dia. Però cal saber que aquesta quantitat no es tracta només de la que puguem consumir directament, sinó també de la que absorbim a través del consum d’altres aliments que ja en porten d’origen, tal i com publica ‘Rac1′.

També cal tenir present que el sucre és una aportació alimentària molt prescindible, ja que és l’origen de molts dels greixos que se’ns acumulen al cos. Per això, hi ha diversos productes que poden fer la funció d’endolcir el nostre dia a dia sense haver de patir una elevada quantitat de calories i d’hidrats de carboni totalment prescindibles. Són els edulcorants, unes substàncies que aportaran dolçor als aliments, però que tampoc és recomanable abusar-ne perquè molts aliments són manipulats industrialment.

Una cullera amb mel | Pixabay
Una cullera amb mel | Pixabay

“Canviar el sucre per estèvia, sacarina o xilitol són bones propostes per no fer una aportació extra de calories al cos, però hem d’anar amb compte amb alguns d’aquests substituts perquè -en el cas del xilitol- pot aportar algun desajust intestinal”, recorda Gemma Navarro, cap del servei de dietètica i alimentació de l’Hospital Sant Pau de Barcelona. Sense oblidar que alguns estudis atribueixen altres patologies més greus al consum de grans quantitats d’altres edulcorants.

Pel que fa a les alternatives més naturals que certes persones fan servir a l’hora de fer postres i pastisseria, “cal que tinguem clar que alguns d’aquests productes són iguals que el mateix sucre”. Aquest és el cas dels dàtils, el plàtan o la mel, que són reemplaçaments amb una estructura calòrica i d’aportació d’hidrats molt semblant a la del sucre convencional. “Si hem de reemplaçar el sucre per aquests altres productes, que sigui perquè ens n’agrada més el gust, no perquè pensem que ens beneficiarà d’alguna manera”. En aquest sentit, afegeix que “no totes les alternatives són vàlides”.

L’imaginari popular considera més sanes del que realment són moltes alternatives al sucre. N’hi ha que contenen alts nivells de fructuosa o s’extreuen químicament. A causa d’això, els nutricionistes recomanen que els edulcorants es prenguin amb moderació.

Nou comentari

Comparteix