Quantcast
Les empreses de Mercabarna aposten per la innovació malgrat la crisi de la Covid-19 – Vadegust

Les empreses de Mercabarna aposten per la innovació malgrat la crisi de la Covid-19

Una peixateria tradicional virtual, salsitxes de Frankfurt més saludables i sostenibles, comprar bolets i tòfones online com al mercat i garantir la traçabilitat dels fruits exòtics

El director general de Mercabarna, Jordi Valls, ha lliurat aquest divendres els premis Mercabarna Innova, que volen impulsar la innovació entre les 700 empreses agroalimentàries del gran mercat. En aquesta 4a edició dels premis, 11 empreses de Mercabarna han presentat 14 projectes innovadors relacionats amb nous models de negoci sorgits a conseqüència de la Covid-19, productes més saludables i sostenibles, innovació de producte i processos i packs més sostenibles. 

Durant la presentació dels premiats, Valls s’ha mostrat “molt satisfet amb els treballs presentats, alguns dels quals són un veritable exemple de superació davant la crisi sanitària actual, i altres han sabut aprofitar l’oportunitat generada per aquestes circumstàncies adverses per adaptar els seus productes i serveis a la demanda actual i millorar els seu processos”. 

Els premiats 

1er Premi: Una peixateria tradicional traslladada al món online

El primer premi, guardonat amb 8.000€, se l’ha endut Gran Blau, una empresa majorista amb més de 60 anys d’història, per la creació d’una aplicació adreçada a restauradors i una web (www.granblau.es) per als consumidors finals, que fan que la compra de peix esdevingui tota una experiència. Davant la crisi sanitària actual i donada la caiguda de les vendes del sector de la restauració, Gran Blau ha creat aquesta nova línia de negoci adreçada als consumidors finals, que trasllada la peixateria tradicional al món online. El comprador pot triar com vol que li preparin el peix -net, sense vísceres ni escates, a daus, rodanxes, tàrtar japonès…-, així com el tipus d’envasat -al buit, tradicional-. També trobarà paquets per facilitar-li la compra: pica pica nadalenc, paella, oriental, mariscada, healthy, i maridatges amb vins i caves. A més, per a cada peix hi ha consells de cuina i receptes, i també tots els beneficis que aporta cadascuns dels peixos a la salut. 

2n Premi: Frankfurts més saludables i sostenibles

El segon premi, guardonat amb 5.000€, ha estat per a la firma de salsitxes d’alta qualitat Schara, una empresa que compta amb 65 anys d’història. Des de 2020, Schara és pionera a Espanya en la producció de les seves salsitxes de frankfurt amb un sistema innovador de fumat (Clean Smoke) avalat per la Unió Europea. Aquest nou sistema de ‘fum net’ és més saludable perquè fa que el producte quedi lliure de restes de la combustió com són els residus del fum, el quitrà o els hidrocarburs aromàtics. A més, millora les condicions de treball ja que elimina el risc d’incendi a les cambres de fumat i és molt més respectuós amb el medi ambient, perquè redueix les emissions de CO2 i el consum d’aigua. Schara també produeix les mortadel·les i el bacon fumat amb aquest sistema. El 3er guardó ha estat per a dues empreses, que s’han emportat un premi de 3.000€ cadascuna. 

3er premi: Assegurar la traçabilitat dels fruits exòtics

L’empresa especialitzada en fruites exòtiques, Cultivar, s’ha endut el tercer premi per la digitalització de les seves activitats logístiques, que engloba els processos de recepció, preparació i expedició de comandes. El sistema permet, entre altres coses, saber en cada moment on és cada palet, unir la codificació del productor del producte amb la de Cultivar per garantir una traçabilitat completa, obtenir el pes de cada palet o emmagatzemar automàticament el producte, entre d’altres. I tot això, utilitzant només una PDA que estalvia 15 tones de paper anuals. 

3er premi: Comprar online bolets i tòfones com si fossis al mercat

L’altre projecte destacat amb el 3er premi ha estat per a la l’empresa de bolets i tòfones, Laumont, per un sistema d’eCommerce B2B de venda a professionals (www.laumont.es), sobretot a restauradors, que aporta una experiència de compra als seus clients molt semblant al servei que ofereixen des de les seves parades de Mercabarna.  Davant la caiguda de les vendes per part del sector de la restauració i l’auge del comerç electrònic derivats de la Covid-19, Laumont ha aprofitat per oferir aquest nou canal de compra i més serveis als seus clients. A més de visualitzar tota la gamma de bolets silvestres, exòtics o cultivats i les seves tòfones fresques, en conserva, congelades o deshidratades, la web permet conèixer des de l’aroma de cadascuna de les tòfones i el sabor dels bolets fins a la seva temporada i procedència. També incorpora consells de conservació, cuina i maridatge per a cadascun dels productes. 

Un jurat de prestigi

Els membres del jurat, tots ells professionals i experts de renom del sector agroalimentari i/o de la innovació, han estat: Anna Gras, directora de l’Escola d’Enginyeria Agroalimentaria i Biosistemes de Barcelona (EEABB); Miquel Martí, CEO de Barcelona Tech City; Carmel Mòdol, director general d’Alimentació de Qualitat i Indústries Agroalimentàries;Josep Usall, director de l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentària (IRTA) i Antoni Valls, director general d’Alimentaria Exhibitions. 

Nou comentari