Les 41 empreses de Mercabarna que serveixen a la restauració han presentat un ERTO

Les vendes de peix han caigut més d'un 50% durant el confinament i les de fruita i hortalissa es mantenen

Tot i que l’activitat a Mercabarna continua a bon ritme per garantir el proveïment de producte fresc, moltes de les seves empreses estan passat per dificultats durant el confinament pel coronavirus. Per raons òbvies, les més afectades, són les que es dediquen exclusivament a servir al sector de la restauració. Tant és així que 41 d’elles, la pràctica totalitat, han presentat un ERTO davant la manca d’activitat. Per totes elles, tant l’Associació de Concessionaris (ASSOCOME) com la direcció de Mercabarna estan estudiant “cas per cas” com ajudar-les. També estan patint les empreses del mercat central del peix, molt vinculades també al sector de la restauració, amb caigudes de les vendes per sobre del 50%.

Des de l’inici del confinament, a totes les empreses que no van poder obrir la persiana amb l’estat d’alarma la direcció de Mercabarna no els ha cobrat el cànon o lloguer mensual del seu espai. Aquí, per exemple, hi ha els 22 bars del mercat central, els comerços i bona part de les empreses de Mercabarna-flor.

A les que han presentat un ERTO o a las que ho sol·licitin per una caiguda dràstica de la seva activitat se’ls ajornarà el pagament del lloguer. Així, la quota del mes d’abril se’ls passarà el juliol i la del maig a l’agost.

Joan Llonch, president de l’ASSOCOME, assenyala que tot i que les coses van “raonablement bé” per la majoria de les 700 empreses associades, algunes d’elles estan tenint dificultats per superar el confinament.

Més enllà de les que serveixen a la restauració, les que també estan passant per dificultats són les del mercat central del peix on les vendes de producte fresc i congelat han caigut més d’un 50%. “El tancament de les llotges i el fet que moltes d’elles concentren bona part de les vendes en el canal Horeca els ho està posant difícil”, afegeix.

On el confinament s’està superant amb menys afectacions és entre les empreses de fruites i hortalisses. Segons dades d’ASSOCOME, entre el 15 de març i el 15 d’abril s’han venut més de 92 milions de quilos de producte fresc, un 9,1% menys que en el mateix període de l’any anterior. “Les coses no van bé del tot perquè no hi ha normalitat però es va fent”, apunta Llonch.

Amb preus molt similars als d’un any enrere, durant el confinament productes com la llimona, la taronja, les peres o els tomàquets han tingut molta demanda, mentre que d’altres, com ara les fruites exòtiques, han registrat una caiguda important.

Pel que fa a la carn, el president d’ASSOCOME parla d’una reducció de les vendes d’un 20%. Ha caigut molt el consum de xai, molt vinculat a la restauració i a celebracions a l’aire lliure, i les parts més selectes de la vedella. Per contra, s’ha incrementat el de carns menys elaborades, com la carn picada per fer hamburgueses o el pollastre.

Nou comentari