Els mercats de Barcelona disparen les comandes a domicili pel confinament

Paradistes de la Boqueria, el Ninot, Santa Caterina i Abaceria relaten com ha canviat el perfil de comprador, els horaris i l'afluència setmanal

Els mercats de Barcelona segueixen al peu del canó: persianes amunt, moltes mesures de precaució i a despatxar producte fresc per abastir els veïns confinats pel coronavirus. Això sí, a un altre ritme i d’una altra manera. El confinament ha generat un canvi d’hàbits, amb una compra que es va concentrar divendres i dissabte i que ara s’ha diluït en un degoteig de visitants molt repartit en l’horari d’obertura. Menys cares conegudes, perquè ara també van a fer la compra els fills o la parella de la persona que hi anava habitualment per repartir les sortides de casa. I, sobretot, s’han disparat les comandes a domicili com mai abans.

“Estem una mica desbordats amb tanta venda a domicili, perquè la gent lògicament en fa més per complir amb el confinament”, explica Eduard Escofet, que té parada al mercat del Ninot i presideix la FEGRAM – Mercats Municipals de Catalunya. “Tots els mercats intentem prioritzar la gent gran, en la mesura que podem cada un, perquè són els més vulnerables a sortir de casa”, diu. I subratlla molt la “bona disposició” de tot el personal, des de comerciants fins a empleats de les empreses externes de repartiment: “Tothom està venint a treballar i fent la seva feina”. De moment no han hagut de contractar nou personal i demanar voluntaris, sinó que assumeixen l’increment de feina amb la mateixa plantilla. La venda presencial ha caigut moltíssim, alerta: avui al Ninot rondava el 25% del volum habitual.

A la Boqueria, molt tocada per la pèrdua de la clientela turística, s’han adaptat al perfil de veïnat del Raval: escàs i envellit. Per això ha habilitat aquest dijous un telèfon de l’associació de venedors (933040270) per fer comandes: “Hi pot trucar tothom, però ho fem per la gent gran del barri que no sap usar el mòbil per fer la compra”, explica el president, Salvador Capdevila. Així poden explicar quins productes necessiten i de quina parada els prefereixen. “Ens poden trucar de 9h a 12h i els hi portem de franc entre la una i les tres del migdia, l’associació assumim el cost del repartiment”, apunta. El mercat obre també a la tarda, però el personal de l’entitat només hi és al matí.

En canvi l’aplicació Manzanning, que tramita comandes d’11 mercats barcelonins, rep encàrrecs matí i tarda. La Boqueria ha “quadruplicat” les vendes a particulars a través d’aquest canal, detalla Capdevila. És una bona ajuda, sobretot perquè altres clients han desaparegut del tot, com els turistes o els molts restaurants als que proveïa el mercat de la Rambla. De fet estan tancades entre el 70% i el 50% de les parades, perquè algunes ja han començat a fer ERTEs. Tot i així, insisteix el president, s’han assegurat que hi hagi sempre oberta alguna botiga de cada tipus –peix, aviram, fruits secs, fruita i verdura…– i fins i tot continuen anant a la Boqueria cada matí part de les pageses que fan venda directa a la placeta del costat.

Santa Caterina, amb menys proporció de turistes, estan patint una mica menys la davallada. Sobretot noten la venda sincopada: “La setmana passada vam tenir un gran amuntegament i vam vendre més de l’habitual, en canvi aquesta setmana hi ha molts menys compradors perquè tenen la nevera plena encara”, exposa Jordi Vila, xarcuter del mercat. Han reduït horari i fan de 8 a 15h i també noten el boom de repartiment a domicili. Com que fa temps que n’ofereixen, ara van molt de bòlit però poden atendre el pic de demanda.

Però no tots els mercats fan venda conjunta a domicili. A l’Abaceria, per exemple, la fan només aquells paradistes que volen, per lliure. I noten menys l’increment d’encàrrecs telemàtics. “Jo fa anys que en faig i més o menys tinc el mateix nombre de comandes que habitualment”, explica Jeroni Magrans, expresident dels venedors. El mercat ocupa una gran carpa provisional al capdamunt del passeig Sant Joan mentre l’ajuntament completa la retirada d’amiant de l’antic recinte, per poder remodelar-ho després de la crisi del coronavirus.

Magrans reivindica també la tasca del comerç alimentari de proximitat, que passa “de 8 a 10 hores al dia exposat al virus, atenent al públic” i unes quantes més vetllant per abastir-se cada dia a Mercabarna o per altres vies. “Ho fem de gust, però que la gent ho tingui en compte quan s’acabi tot això!”, assevera. L’altra cara de la moneda és que ara “la feina és més tranquil·la” perquè ja no hi ha hores punta –al migdia abans de dinar, tradicionalment– sinó que els clients venen molt esgraonats. Sospita que aviat tornaran a estar buides les despeses i tornarà a haver-hi un pic, després de la compra “caòtica” de la setmana passada. Però no sap predir com serà el reabastiment de les llars: “Dissabte la venda es solia concentrar a partir de les 12:30h, aquest no tinc ni idea de com serà!”.

Nou comentari