Un equip de la Universitat Rovira i Virgili (URV), en col·laboració amb el TecnATox i l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV), ha investigat la relació entre la dieta i el risc de desenvolupar Alzheimer. L’estudi, publicat a International Journal of Epidemiology, ha analitzat dades de més de 200.000 adults del Regne Unit que no presentaven cap diagnòstic de demència a l’inici del seguiment.
Després de 13,25 anys de monitoratge, 2.362 participants van desenvolupar algun tipus de demència. L’equip va estudiar especialment l’impacte de l’índex glucèmic dels aliments consumits de manera habitual.

Índex glucèmic i risc de demència
Els resultats mostren que les persones que segueixen una dieta basada en aliments de baix índex glucèmic —com fruita, llegums o cereals integrals— tenen un risc menor de patir deteriorament cognitiu. Segons l’anàlisi, una alimentació amb valors baixos o moderats d’índex glucèmic s’associa amb una reducció del 16% del risc d’Alzheimer, mentre que els valors elevats l’augmenten fins a un 14%.
Aquestes dades confirmen la rellevància d’escollir carbohidrats no només per la quantitat, sinó per la seva qualitat i resposta metabòlica.
Un missatge clau per a la prevenció
La catedràtica de la URV i investigadora ICREA Mònica Bulló, que ha liderat la recerca, subratlla que prioritzar aliments de baix índex glucèmic “podria disminuir el risc de deteriorament cognitiu, Alzheimer i altres demències”.
El treball posa de manifest que l’alimentació pot ser una eina significativa de prevenció i gestió de les malalties neurodegeneratives, i que optar per fruita, llegums i cereals integrals és una estratègia accessible i efectiva a llarg termini.

