Els tres restaurants més antics de Barcelona, al límit per la pandèmia i les restriccions

Can Culleretes, Los Caracoles i 7 Portes guanyen clients locals, perden els de fora de Catalunya però esperen sobreviure

Alguns dels restaurants més antics de Barcelona s’han reinventat i adaptat a les restriccions per a sobreviure a la pandèmia del coronavirus, reforçant fórmules modernes de negoci, incloses les digitals. En declaracions a Europa Press, responsables de Can Culleretes (1786), Los Caracoles (1835) i 7 Portes (1836) han explicat que s’han mantingut oberts sempre al llarg de la seva història -fins i tot durant la Guerra Civil- però això va canviar amb el confinament al març de 2020.

El propietari del 7 Portse, Francesc Solé Parellada, ha valorat que la Covid-19 ha estat “el cop més dur” de la seva història, igual que una de les quatre copropietàries de Los Caracoles, Aurora Bofarull, que ha qualificat la pandèmia com la pitjor època per al seu local. Per a afrontar les restriccions i mantenir la seva activitat, els restaurants centenaris han sistematitzat i ampliat a tot el menú el menjar per emportar i a domicili, que fins ara era una cosa puntual.

El 7 Portes envia els seus menús a domicili, arribant fins i tot a altres territoris de l’Estat, i ha incorporat a la seva oferta els “menjars digitals” per a empreses: els treballadors d’una empresa reben a casa seva un menú per a una posterior trobada telemàtica amb l’empresa, una iniciativa que ha rebut molt bona resposta, segons Solé.

Can Culleretes ha creat una botiga en línia amb els seus plats, per a també enviar a tota la Península Ibèrica i Balears, i el gerent, Carlos Martínez Agut, espera que “a poc a poc es converteixi en una altra font d’ingressos”, mentre que Los Caracole ha ampliat la seva oferta de menjar a domicili i per emportar, que abans només incloïa el pollastre al ast.

Pèrdua de facturació

En termes de facturació, Solé ha calculat que 7 Portes ha perdut un terç del que guanyava abans de la pandèmia, en baixar la clientela, fins a reunir actualment a l’establiment una mitjana de 200 persones els dissabtes i diumenges, i unes 100 entre setmana.

El gerent de Can Culleretes ha explicat que l’any 2019 van facturar 1,2 milions d’euros però que a l’any següent no van arribar als 400.000 euros.

Aurora Bofarull ha dit que Los Caracoles abans omplia les 250 places disponibles de l’establiment per servei, mentre que actualment acudeixen 10-12 persones al dia entre setmana i 40 al dia en caps de setmana.

Una de les principals caigudes en els ingressos ha estat la falta de clientela de fora de Catalunya i internacional, que ha quedat en mínims: en el cas de Can Culleretes, abans de la crisi sanitària representava el 70% de clients en el torn de nit, mentre que en el 7 Portes el 50% eren internacionals.

La resposta local i dels joves

Malgrat les restriccions, tots han experimentat un augment dels clients locals i han celebrat la resposta positiva rebuda davant la renovació de la seva oferta. En el cas del 7 Portes, el seu propietari ha percebut un augment de clientela jove des de fa un any, una cosa per la qual s’ha mostrat “molt sorprès”.

Amb aquesta situació, tots els restauradors coincideixen a demanar que es mantinguin en el temps els expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTEs), ja que han estat una de les ajudes que els ha permès romandre oberts. Sobre els crèdits ICO, Martínez i Bofarull veuen amb preocupació l’endeutament a llarg termini que suposen, per la qual cosa han demanat ajudes directes, mentre que Solé ha comentat que part d’ells s’haurien de “condonar”.

Mirada al futur

Amb una mirada d’esperança, Solé creu que sortiran d’aquesta situació de cara al 2022 segons com evolucioni la situació econòmica, i preveu un augment del 5% de clients en els pròxims mesos.

Martínez, no obstant això, veu “negre” el futur si no arriben les ajudes, i, encara que no s’està plantejant tancar, no el descarta si la situació s’allarga, entre altres raons, pels temps de vacunació.

Bofarull ha dit que tancar Los Caracoles ha entrat en els seus plans en algun moment de la crisi, però que sobreviurà per a defensar la conservació dels comerços “emblemàtics” que ja formen part del patrimoni de la ciutat.

Nou comentari