La discussió sobre si els productes vegetals poden anomenar-se hamburguesa, salsitxa o filet torna a estar al centre del debat europeu. Per a una part de la població, aquests termes generen confusió perquè tradicionalment s’han associat a la carn. Per a les persones veganes, en canvi, la qüestió no és el gust -molts prefereixen textures que recorden la carn-, sinó rebutjar el maltractament animal i l’impacte ambiental de la ramaderia.
L’Eurocambra vol prohibir aquests termes
El Parlament Europeu va votar a favor de limitar l’ús de denominacions com filet, escalopa o salsitxa únicament a productes amb carn. L’eurodiputada francesa Céline Imart va defensar la mesura afirmant que aquests noms “pertanyen a les explotacions ramaderes, i punt”.
Tot i l’aval de l’Eurocambra -355 vots a favor, 247 en contra i 30 abstencions-, la decisió no serà definitiva fins al vot del Consell d’Agricultura i Pesca de la UE, previst per a l’11 de desembre. Si es confirma, la indústria vegetal haurà de modificar etiquetes i estratègies comercials.

Un sector en plena expansió
Organitzacions com Proveg alerten que la mesura podria frenar un mercat europeu valorat en 9.387 milions d’euros el 2024. Europa és líder mundial en consum de productes basats en plantes i, només a Espanya, el sector ja arriba als 491 milions d’euros, amb un creixement sostingut del valor i del volum de vendes.
Les previsions són optimistes: s’espera que el mercat mundial passi de 108.000 milions de dòlars el 2025 a gairebé 590.000 milions el 2035.
Des d’entitats defensores del consum vegetal es recorda que el cultiu de llegums i altres matèries primeres afavoreix la qualitat del sòl, redueix la necessitat de fertilitzants i contribueix als objectius europeus de clima i biodiversitat. Per això, consideren que les polítiques públiques haurien d’impulsar, i no restringir, els aliments d’origen vegetal.
Els consumidors no veuen el problema
Molts supermercats europeus -incloent Lidl, Aldi i Burger King Alemanya- rebutgen les restriccions, assegurant que perjudicarien el comerç europeu. A més, una enquesta de la BEUC (2020) mostrava que el 70% dels consumidors no té cap dificultat per entendre què és una hamburguesa vegetal si l’etiqueta és clara.
Un futur decidit l’11 de desembre
El Tribunal de Justícia de la UE ja va establir que els estats no poden prohibir aquestes denominacions si la informació és transparent. Tot i això, la decisió del Consell determinarà si el sector haurà d’afrontar un canvi profund en el seu etiquetatge i en la seva comunicació.
Segons Proveg, el que està en joc no és només una denominació, sinó el futur d’un sector clau en la transició cap a sistemes alimentaris més sostenibles i competitius per als agricultors europeus.

