Vadegust
La cirera catalana prepara l’entrada al mercat xinès el 2026

El sector cirerer català ha fet un pas estratègic de gran abast amb la imminent obertura del mercat xinès a les seves exportacions. La companyia Cerima Cherries, amb seu a Tivissa (Ribera d’Ebre), ha completat tots els tràmits administratius i tècnics per poder enviar cireres a la Xina a partir de la propera campanya. L’empresa s’ha convertit així en la primera del país autoritzada tant pel Ministeri d’Agricultura espanyol com per les autoritats xineses, i obre el camí perquè altres productors catalans puguin seguir el mateix rumb en el futur.

Un mercat amb alt valor afegit

Segons Rodrigo Muñoz, director productiu de Cerima Cherries, la Xina representa una oportunitat clau per al sector: “És un mercat molt gran, amb capacitat per pagar bons preus, però també molt exigent en qualitat”. La nova via comercial arriba després d’anys de negociacions i s’ha accelerat arran del canvi d’escenari global provocat per les tensions aranzelàries entre la Xina i els Estats Units. En aquest context, la fruita europea –i especialment la cirera catalana– guanya atractiu com a alternativa per al consumidor asiàtic.

Manel Simón, director d’Afrucat, l’associació empresarial de la fruita catalana, ha celebrat aquest avenç i destaca que “obrim una ruta comercial estratègica amb un mercat de molt alt valor afegit”. Simón confia que aquest pas millori la competitivitat del sector i reforci el prestigi internacional de la cirera catalana.

Un treballador de Cerima Cherries durant la collita de cireres d’enguany a Tivissa | ACN

El repte del transport i el tractament en fred

Exportar a la Xina no és un camí fàcil. El nou protocol obliga la fruita a passar per un tractament fitosanitari en càmeres de fred durant quinze dies per garantir-ne la seguretat. Aquest requisit condiciona el sistema logístic: l’enviament marítim, que trigaria un mínim de 45 dies, és inviable per a un producte tan delicat. L’única opció viable és el transport aeri, que redueix el temps fins als 17 o 18 dies, però encarirà notablement el cost final. Per aquest motiu, Cerima Cherries calcula que necessitarà tancar enviaments mínims de 5.000 quilos per garantir la rendibilitat.

Diversificar sense perdre mercats consolidats

Actualment, Cerima Cherries destina el 75% de la seva producció a l’exportació internacional, amb Alemanya com un dels principals clients. Muñoz deixa clar que l’entrada a la Xina no implicarà abandonar altres mercats: “No podem girar l’esquena a clients que hem consolidat. Caldrà equilibrar estratègies i créixer de manera sostenible”.

L’empresa ja estudia quines varietats s’adaptaran millor al llarg viatge i als requisits de qualitat del mercat xinès. Les opcions que guanyen pes són varietats de cirera tardana i resistent com la Santina, la Lapins o la Sweet Heart.

Una campanya prometedora

Cerima Cherries tanca una campanya positiva, amb 3,2 milions de quilos de cireres produïts, un 15% més que l’any anterior. Si les condicions climàtiques acompanyen, l’empresa confia a assolir entre 4,5 i 5 milions de quilos de producció en un futur pròxim. Amb la Xina a l’horitzó, la cirera catalana enceta una nova etapa marcada per l’ambició exportadora i la projecció internacional.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa