Vadegust
‘De Proximitat Mercabarna’ vol potenciar la pagesia i el producte de proximitat

Mercabarna ha llançat aquest any, ‘De Proximitat Mercabarna’, una campanya que busca principalment potenciar el producte català i continuar posant en valor la tasca dels agricultors de proximitat que es venen a través d’aquest gran mercat.

La campanya ‘De Proximitat Mercabarna’

Per posar en marxa aquesta campanya s’ha creat la marca ‘De Proximitat Mercabarna’, que serveix per potenciar i distingir els llocs on es poden trobar fruites i hortalisses produïdes a Catalunya dins de Mercabarna.

S’han senyalitzat les  zones de venda de producte de proximitat comunes –el Situat de Productors, on hi ha 25 petits agricultors, i la Zona de Cooperatives Agràries, amb 9 cooperatives catalanes, que venen els productes que conreen directament sense passar per un majorista-. Així mateix, tenen el distintiu ‘De Proximitat’ les parades de les 11 empreses majoristes que també són productors catalans (el 10% de les 123 empreses del Mercat); i les dels 12 majoristes especialitzats, que venen com a mínim un 30% o més de 4 milions de quilograms de fruites i hortalisses catalanes a l’any.

D’aquesta manera, als 10.000 detallistes i restauradors que s’abasteixen setmanalment a Mercabarna de productes hortofructícoles els serà més fàcil trobar els llocs de venda d’aquests aliments.

Mercabarna ven un terç de la fruita i hortalissa catalana

Catalunya produeix al voltant d’1.200.000 tones de fruites i hortalisses a l’any i n’exporta aproximadament un 50%* d’aquests productes. De manera que queden per al consum intern unes 600.000 tones.

A Mercabarna arriben més de 300.000 tones de fruites i hortalisses catalanes, de les quals les empreses situades en aquest gran mercat n’exporten un 30%. El 70% restant – més de 200.000 tones- es comercialitzen a Catalunya i l’Estat.

Petit productor català de tomàquets que ven a Mercabarna

Al 2024, per exemple, les empreses del Mercat Central de Fruites i Hortalisses i les de la Zona d’Activitats Complementàries de Mercabarna van comercialitzar un total de 2.312.000  tones de productes hortofructícoles. D’aquest total, la producció catalana va representar un 15,19% (351.585 tones).

D’aquesta comercialització global catalana, les empreses que comercialitzen fruites i hortalisses de Mercabarna van exportar un 30% (105.476 tones) i el 70% restant (246.109 tones) el van vendre al mercat intern (Espanya).  Per tant, a Mercabarna es ven més d’un terç de la producció total catalana de productes hortofructícoles destinada al mercat intern.

Distribució del comerç de fruites i hortalisses catalanes

Aquest terç de la producció catalana comercialitzat a Mercabarna i destinat al mercat intern és adquirit, principalment, pel petit i mitjà comerç de barri, les parades dels mercats municipals, algunes cadenes de distribució d’àmbit regional, el sector de la restauració, empreses majoristes espanyoles, etc.

Les altres dos terceres parts de la producció catalana que no s’exporten i que no es comercialitzen a través de Mercabarna, es distribueixen des de les empreses productores directament a través d’altres canals (cadenes de supermercats i hipermercats, principalment). 

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa