Vadegust
La producció final d’oli es desploma fins les 15.000 tones

La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) ha alertat que la campanya d’oli d’oliva 2022-2023 baixarà fins a les 15.000 tones, un 52% menys respecte una campanya mitjana. Es tracta d’una xifra inferior a la previsió de 19.000 tones que es va fer setembre abans d’iniciar la collita i a la de 16.000 tones de finals de gener, quan la collita es trobava ja a la recta final. La producció mitjana d’oli a Catalunya és de 31.000 tones. Això situa l’actual campanya en la producció més baixa dels últims 15 anys, seguida de lluny per la collita de 2018, quan es van obtenir 20.600 tones. La Comissió de l’Oli d’Oliva de la FCAC es reuneix aquest dimecres amb responsables de la conselleria d’Acció Climàtica per reclamar “mesures urgents”.

Segons la FCAC, la davallada de producció suposarà un pèrdua de 55 milions d’euros al sector. El responsable d’oli d’oliva de la FCAC, Antoni Galceran, alerta que “aquesta situació comporta dificultats molt grans a les cooperatives atès que la falta de producció s’uneix a l’increment dels costos i les conseqüències de la guerra a Ucraïna”, i ha alertat que el sector tindrà “dificultats per mantenir els compromisos comercials per la falta de producte. La facturació cau mentre els costos s’han multiplicat gairebé per 4 l’últim any”.

Diverses ampolles d'oli | Pixabay
Diverses ampolles d’oli | Pixabay

Les cooperatives elaboradores d’oli concentren la major part del cost energètic en els mesos de lliurament de l’oliva, que va d’octubre a finals de gener. Amb una collita molt escassa com la d’enguany, l’increment de les despeses energètiques i d’elaboració han repercutit sobre una menor producció i, per tant, el cost per quilo d’oli produït s’ha incrementat notablement.

Davant d’això, entre les mesures urgents que la FCAC reclama al Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural hi ha l’establiment d’una línia ajuts destinats a cobrir part de les despeses fixes de les cooperatives de les zones afectades per la caiguda de producció d’oli d’oliva.

La FCAC aplega un centenar de cooperatives oleícoles que elaboren el 73% de l’oli d’oliva català.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Cal dir-ho a febrer 17, 2023 | 15:37
    Cal dir-ho febrer 17, 2023 | 15:37
    Enguany allò que s'haurà d'evitar és d'enviar oli català a l'engròs cap a Itàlia on és barrejat, o no, i exportat des de l'estat Alpí a la resta del món, com a oli "italià"... És una bona avinentesa per a deixar de fer el préssec amb aquest costum de fa masses anys i encara no corregit. Ànims !
    • Icona del comentari de: Ve-t'ho aquí a febrer 20, 2023 | 20:11
      Ve-t'ho aquí febrer 20, 2023 | 20:11
      Segons les dades actuals entre un terç i la meitat de l’oli català es (mal)vèn a l'engròs a Itàlia, primer destí de les exportacions d’oli català. Per què no sabem vendre’l els productors d’aquí ? Segurament el principal motiu pel qual els italians compren l’oli català és per a barrejar-lo amb el seu oli, per a millorar-lo rebaixant-ne l’acidesa. Alguns dels principals compradors d’olis català son de la Ligúria, una de les zones de més tradició oleícola. Curiosament quan hi ha més excedent a Catalunya, més en compren els italians.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa