Vadegust
Lleida acull el primer ‘Olive Oil Business Forum’
agraph -->

Lleida acull aquests dies per primera vegada la trobada de negocis Olive Oil Business Forum que compta amb la participació de vuit compradors provinents de quatre països d’Europa i Àsia (Alemanya, Regne Unit, Japó i Taiwan) que es reuneixen amb una vintena d’empreses catalanes amb l’objectiu de posar en comú els seus interessos i generar fluxos de negoci.

El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, mitjançant Prodeca, juntament amb ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball, i la Cambra de Comerç de Lleida, organitza aquesta trobada que té lloc durant el 7, 8, 9 i 10 de novembre a la Llotja de Lleida.

El programa ha inclòs, durant la primera jornada, un tour oleoturístic amb els importadors i compradors internacionals a La Granadella (Les Garrigues), on van tenir l’oportunitat de visitar els camps d’oliveres, els establiments de les cooperatives de la zona i el Museu de l’Oli i el Centre de la Cultura de l’Oli, amb l’objectiu de conèixer de prop la cultura gastronòmica de l’oli.

Per la tarda, va tenir lloc la benvinguda institucional per part de les autoritats, amb la intervenció de la responsable del sector de l’oli de Prodeca, Rosalba Arrufat, per presentar als compradors internacionals el potencial de Catalunya com a hub gastronòmic i agroalimentari, i que servirà de preludi a dues intenses jornades de trobades B2B entre importadors i empreses inscrites dels dies següents.

Durant la segona i tercera jornada està previst el bloc comercial. Al matí es realitzaran les entrevistes B2B seguint una agenda preestablerta entre els empresaris catalans i els operadors internacionals. Per la tarda, els importadors tindran la possibilitat de visitar presencialment la seu d’algunes empreses productores.

Les reunions es realitzen d’acord amb una agenda preestablerta per l’organització i cerquen maximitzar els resultats comercials per a les empreses catalanes del sector oleícola. L’objectiu és consolidar una plataforma estable de negoci per unir els interessos de totes les parts i generar fluxos de negoci en mercats estratègics.

En total, en aquest format d’entrevistes de 30 minuts entre importadors internacionals i productors catalans, l’Olive Oil Business Forum celebrarà més de 150 reunions. En paraules de Ramon Sentmartí, l’Olive Oil Business Forum “és un format que facilita la tasca comercial i en què reivindiquem el contacte directe entre empresaris i importadors per avançar en la promoció del sector agroalimentari català internacionalment”.

El president de la Cambra de Comerç de Lleida, Jaume Saltó, ha destacat que “les exportacions lleidatanes el 2022 en el sector dels olis han estat les més importants, augmentant gairebé un 40% respecte a l’any anterior”. Així mateix, també ha comentat que ara, un dels grans reptes del sector “és la comercialització al 100% de l’oli embotellat”.

Oli d'oliva | Pxhere
Oli d’oliva | Pxhere

Empreses catalanes participants:

  1. ACTELGRUP (Segrià) – www.actelgrup.com
  2. AGRICOLA SANT JOSEP COOPERATIVA (Tarragonès) – www.agricolasantjosep.com
  3. DAULIBA (Pla d’Urgell) – www.dauliba.com
  4. ETIM – COOPERATIVA FALSET MARÇÀ (Priorat) – www.etim.cat
  5. FRUITS DE PONENT – GRUP COOPERATIU (Segrià) – www.ordeponent.com
  6. GRUP PONS (Segrià) – www.grup-pons.com
  7. L’OLIVERA (Urgell) – www.olivera.org
  8. LES CABANES (Garrigues) – www.olilescabanes.com
  9. MESTRAL – COOPERATIVA CAMBRILS (Baix Camp) – www.coopcambrils.com
  10. NOSTRAT GOURMET (Segrià) – www.nostratgourmet.com
  11. OLI MIGJORN (Bages) – www.olimigjorn.com
  12. OLICATESSEN (Garrigues) – www.olicatessen.com
  13. OLIS BELLAGUARDA (Garrigues) – www.olisbellaguarda.com
  14. OLIS ESSENCIALS (Alt Empordà) – www.canigooil.com
  15. OLIS SOLÉ (Baix Camp) – www.olissole.com
  16. OOVE DEGUSTUS (Garrigues) – www.olidegustus.com
  17. PRIORDEI (Priorat) – www.priordei.com
  18. TERRA LA VITA (Bages) – www.terralavita.es
  19. TERRALL DE SANT ISIDRE (Garrigues) – www.terrall.es

Catalunya, on l’oli és cultura

A Catalunya hi ha prop de 108 mil hectàrees de terra dedicada a olivera, un 14% de la superfície de conreu, que proporcionen la matèria primera, l’oliva, per a una de les indústries amb més potencial: la de transformació, envasament i comercialització d’oli d’oliva, amb gairebé un 2,87% de la indústria agroalimentària de Catalunya.

La varietat d’oliva més abundosa per a l’elaboració d’oli és l’arbequina, una de les més preuades en els mercats internacionals. Les empreses també posicionen en el mercat elaboracions i cupatges d’altres varietats, com l’empeltre, la morruda, la sevillenca, la farga, l’argudell, la corivell o la verdal. Totes les varietats d’oliva produeixen olis verges excel·lents, cada un amb unes característiques pròpies pel que fa a sabor i aroma.

Catalunya produeix oli d’oliva d’alta qualitat, emparat per diferents denominacions d’origen: Les Garrigues, Siurana, Baix Ebre-Montsià, Terra Alta i Empordà.

Segons dades del mapatge del sector de l’oli d’oliva a Catalunya, realitzat per Prodeca i ACCIÓ a finals de 2020, Catalunya compta actualment amb 347 empreses productors d’oli d’oliva que facturen 863 milions d’euros de manera agrupada i ocupen 1.459 treballadors. Segons l’informe, la immensa majoria de les empreses catalanes dedicades a l’oli d’oliva són pimes (en un 99% dels casos). Es tracta d’un sector consolidat, en què més del 60% compten amb més de 10 anys d’experiència i un 25% superen els 50 anys. Per territoris, el 51% d’aquestes empreses es concentren a Tarragona (179), mentre que a Lleida, que ocupa la segona posició per nombre d’empreses (89), s’hi concentra el 64% de la facturació (554,63M€).

En relació amb la cadena de valor del sector de l’oli d’oliva, a Catalunya, el 49% de les empreses són proveïdores per al mercat massiu (mass market); el 23% són productores artesanals i el 20%, del segment gurmet. Destaca també el fet que un 37% són cooperatives.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa