Vadegust
La Xarxa de Productes de la Terra, l’essència dels productes locals 

La fortalesa del sector carni a Osona, la històrica tradició vinícola de l’Alt Penedès, l’arrelament de les lleguminoses al Vallès Oriental o l’ampli ventall de peix i marisc que ofereix el litoral barceloní. L’aposta per la proximitat és un dels principals lemes de la iniciativa la Xarxa de Productes de la Terra, que té com a objectiu donar a conèixer els productes del territori i enfortir el sector agroalimentari local. 

La Xarxa de Productes de la Terra va ser constituïda l’any 2010 i es tracta d’una agrupació voluntària de 12 ens locals d’àmbit supranacional, entre els quals destaca la Diputació de Barcelona. Actualment, compta amb més d’un miler d’empreses adherides i dona a conèixer les característiques i llegat de diversos productes arrelats al territori, com són el pèsol negre, el blat de moro escairat, el cigronet de l’Anoia, la carxofa del Prat, les maduixes del Maresme o els borregos de Cardedeu, entre d’altres. 

Un grapat de gra de pèsol negre del Berguedà | ACN
Un grapat de gra de pèsol negre del Berguedà | ACN

“Per a nosaltres ha estat un encert aquesta iniciativa perquè som molt petits i no tenim massa opcions de difusió”, explica un dels agricultors d’Hereus Can Jornet, Santi Oliver, a Vadegust. Jornet té una empresa familiar a l’espai natural de Gallecs (Mollet del Vallès), que es dedica al cultiu de blat i llegums ecològics. “Normalment, a la gent li costa molt trobar-nos perquè no tenim eines de màrqueting i el directori de la Xarxa ens permet connectar amb el consumidor final”, comenta el molletà. 

Tal com detallen des de l’organització, la finalitat principal de la Xarxa és enfortir el teixit empresarial de proximitat, per tal que les empreses siguin més competitives i sostenibles, i els territoris més atractius i de qualitat.

El 2016 la Xarxa va aprovar un Pla  Estratègic i Operatiu que comptava amb un pressupost de 6,4 milions d’euros per invertir fins al 2020 i que englobava 325 activitats, entre les quals destaquen el suport en la gestió empresarial dels membres; plans de formació sobre la reconversió a l’agricultura ecològica o l’aplicació de noves tecnologies a l’activitat productiva; foment d’estratègies de col·laboració amb la restauració i la fidelització dels clients, i impuls de campanyes de projectes de cooperació entre empreses. 

“Sento que encara no està donant resultats el projecte”, diu l’agricultor de Can Bros (Sabadell) Lluís Franco, a aquesta diari. En concret, Bros es dedica al conreu de la col brotonera, una col que tradicionalment s’ha cultivat al Garraf i al Vallès Occidental i que, curiosament, no fa cabdell, només fa fulla. 

Collida de la carxofa en una camp del Prat de Llobregat | ACN
Collida de la carxofa en una camp del Prat de Llobregat | ACN

“Han fet xerrades i s’intenta recuperar d’algunes llavors antigues, com són d’alguns tomàquets autòctons que ja s’havien deixat de produir. Però encara no m’ha arribat cap client que m’hagi trobat mitjançant la Xarxa”, lamenta el productor vallesà, malgrat que aplaudeix la iniciativa i considera que encara es troba en un punt inicial com per fer valoracions prematures. 

Sigui com sigui, la Xarxa de Productes de Terra treballa per donar a conèixer la riquesa i diversitat agroclimatològica de la demarcació de Barcelona, i també la seva tradició comercial, els seus productors i el seu llegat cultural. 

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa