La digitalització també arriba als productes de proximitat

La pandèmia no només ha fet valdre la proximitat en el sector de l'alimentació; també ha portat noves propostes en l'àmbit econòmic

Si una cosa ha potenciat la Covid-19, és la transformació de l’economia. La pandèmia ha modificat la forma que tots teníem de consumir i relacionar-nos. Fins i tot les persones més grans que no s’imaginaven mai fer la compra des de casa, s’han hagut de conscienciar per canviar els seus hàbits de consum. Per desgràcia, aquesta transformació també ha deixat a molts sectors greument afectats, com és el de la restauració o el dels esdeveniments. Els primers mesos, el virus va provocar que la majoria de les poblacions tanquessin els mercats municipals per evitar aglomeracions, fent que els petits comerciants i els agricultors de proximitat es quedessin sense poder vendre gran part de la seva producció.

En aquesta línia, l’abril passat es feia pública la notícia del Jaume, un ramader d’una granja de Collsuspina, que havia llençat més de 1.000 litres de llet de vaca ecològica perquè no l’havia aconseguit col·locar al mercat. O el cas molt semblant del Valentí Roger, que en va llençar 2.500. Per sort, al mateix temps, s’escoltaven bones notícies com que quatre formatgers de diferents comarques -el Moianès, Osona, la Conca de Barberà i el Segrià- havien creat un formatge nou que donava sortida a tot l’excedent de llet de cabra que havia deixat la Covid-19. O es donava a conèixer el naixement d’Arran de Terra, una iniciativa per dinamitzar la producció agroecològica del territori, que va posar a l’abast de tothom una base de dades on es trobaven tots els petits productors ecològics de la nostra terra.

Diverses cistelles de la Tavella amb productes ecològics | Cedida

El responsable de la Tavella, Alfredo Resines, ha explicat a Vadegust que “la Covid-19 ha donat una empenta el seu negoci” i els ha fet digitalitzar-se en qüestió de mesos, quan tenien previst fer-ho durant dos anys. La Tavella és una iniciativa empresarial que té com a objectiu la creació de llocs de treball per a persones amb risc d’exclusió laboral (que pateixen diversitat funcional o un trastorn mental sever) a partir de la venda de cistelles d’aliments ecològics de temporada i de la màxima proximitat. “Abans les persones eren més reticents a comprar productes frescos (com és el cas d’un enciam) a través d’un e-commerce. Ara, la pandèmia ha eliminat aquestes barreres i nosaltres estem facturant aproximadament un 60% més que l’any passat”, diu Resines, que concreta que els primers mesos de confinament van passar de facturar 12.000 euros a la setmana a 36.000.

Una de les altres entitats del món de l’alimentació que s’ha vist obligada a reinventar-se és l’Associació Vida Sana. Aquesta es dedica des del 1981 a promoure l’alimentació ecològica, el consum ètic i de proximitat mitjançant les fires BioCultura. “Nosaltres som un dels sectors que ha vist la seva activitat aturada al 100%”, lamenta la presidenta de l’entitat, Ángeles Parra, a aquest diari. És per això que aquest gener van celebrar la seva primera fira en format online, Biocultura On. “Ens hem transformat en una fira virtual perquè cal seguir lluitant per potenciar el sector ecològic. A Biocultura On van participar 68 empreses i es van celebrar més de 170 activitats relacionades amb la moda sostenible, el consum ètic i l’agricultura ecològica”, explica la presidenta, alhora que espera el retorn dels esdeveniments físics, tot i que té clar que a partir d’ara apostarà per un model de fira híbrida perquè “gràcies a aquest nou format van seguir-nos des de diverses parts del món”.

Un mòbil amb la targeta del Banc 11Onze | www.11onze.cat

La pandèmia no només ha fet valdre la proximitat en el sector de l’alimentació. També ha portat noves propostes en l’àmbit econòmic com és la creació de la banca digital 11Onze. Un banc amb 148 accionistes fundadors que vol representar la població catalana. Segons assenyala en una entrevista al diari ‘El Món’ un dels seus membres fundadors, Jordi Roset, aquesta banca no funcionarà “per a l’establishment” i té com a objectiu refer el sistema financer actual. En la seva pàgina web, el banc recorda que la missió de la banca és facilitar la circulació dels diners pel finançament cap a aquells que creen riquesa real dins de la societat: les empreses, els autònoms i les persones amb projectes. Però que, ara, “els bancs han deixat d’invertir en la gent i ho han fet a favor de la inversió especulativa, abandonant la seva missió original”. És per això, que 11Onze es posiciona com una banca real i ètica, que vol “promoure la cultura catalana i protegir els interessos i benestar dels habitants dels països catalans”.

Així, 11Onze és un ‘neobanc’ que vol potenciar la comunitat i tornar-li les eines perquè aquesta es converteixi en un actor actiu en la presa de decisions econòmiques. La tecnologia i l’experiència digital de l’usuari són una de les apostes clares d’aquest banc, que principalment ofereix una experiència ràpida, intuïtiva i digital per agilitzar la presa de decisions financeres.

Si t’ha agradat aquest article, t’agradarà aquest: https://comunitat.11onze.cat/news/productes-de-proximitat-lopcio-preferent-dels-catalans-arran-de-la-pandemia/

Nou comentari