Ja fa gairebé una setmana que vàrem celebrar la castanyada, aquest any marcada per unes temperatures inusualment altes que convidaven a menjar castanyes, panellets i moniatos -les menges característiques d’aquesta celebració- en màniga curta. Les temperatures anormals per aquestes dates i la manca de pluges són símptomes que alguna cosa està canviant en la nostra meteorologia. Però no només és aquesta ciència la que sembla que està convulsa actualment: també ho estan els lineals de les grans cadenes de distribució que, potser encomanats pel canvi climàtic, han avançat la campanya de Nadal més que mai. De fet, en la majoria de grans cadenes de distribució els torrons van arribar als lineals abans que les castanyes i els panellets. El Nadal va avançar Tot Sants.

Els genis que planifiquen les campanyes de vendes de la distribució, aquest any han decidit que ens entri l’esperit del Nadal a finals d’octubre, gairebé un mes abans del que era habitual en altres èpoques. Emplenant els patis de vendes d’expositors de torrons, neules, bombons, polvorons i altres productes típics de la cistella de la compra nadalenca, el que pretenen és que ens entri l’esperit nadalenc als consumidors i ens posem en mode ‘despesa’ o ‘consum nadalenc’, un mode que es caracteritza per fer unes compres irracionals, i sovint exagerades, basades en l’entorn entranyable i de màxima felicitat que se suposa que ha de tenir tothom per les festes de Nadal. Dient-ho de manera més planera, el que pretenen és que avancem en el temps la despesa en la compra de productes de caire emocional que no formen part de la nostra compra habitual.

I això és un símptoma clar de que estan espantats, que tenen por que la situació política i econòmica a nivell mundial -amb una inflació disparada que provoca unes pujades de preus elevades en temes tan sensibles per les economies familiars com les hipoteques o el preu de l’energia, i que es tradueixen en darrer terme en una caiguda dels diners disponibles de les famílies per fer compres-, faci que, arribades les dates nadalenques, aquestes no tinguin prou recursos per fer despesa supèrflua i facin compres racionals, el que afecta directament a tots els productes que el màrqueting ha situat com “imprescindibles” de Nadal. La distribució té por de punxar en la campanya de Nadal i per això l’han volgut començar molt més abans.

Aquest any serà molt interessant d’analitzar el comportament tant, per part de l’oferta com de la demanda, del Black Friday, un altre enginy comercial importat dels Estats Units, que aquest any és el divendres 25 de novembre i que també té com a objectiu principal empènyer els consumidors a fer despeses que no tindrien inicialment previstes intentant convèncer-los de que si no ho fan estan perdent una oportunitat.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa