Làctia Agroalimentària, quan la comunicació esdevé hipocresia

"El que està succeint amb el preu de la llet és un autèntic drama per moltes famílies de ramaders de les comarques interiors de Catalunya"

El que està succeint amb el preu de la llet és un autèntic drama per moltes famílies de ramaders de les comarques interiors de Catalunya. No és difícil imaginar la situació que es genera quan una explotació ramadera ven la seva llet per sota del seu preu de cost. Com més litres de llet venen, més hi perden i, per tant, més s’empobreixen, ja que al final del procés han d’afegir diners per seguir tirant endavant.

Tots estarem d’acord que aquesta situació és injusta i que no s’hauria de produir. Si la dinàmica de mercat no ho pot impedir per la diferent força que tenen els actors d’aquest mercat, hauria de ser l’administració pública qui ho impedís.

Làctia Agroalimentaria, la cooperativa situada a Vidreres i que envasa la llet per Mercadona sota la marca Hacendado, i un dels principals protagonistes d’aquest drama, es va fundar l’any 2016 participada per dues cooperatives, COVAP -la Cooperativa Ganadera del Valle de los Pedroches amb seu social a Pozoblanco (Còrdova)- i la cooperativa Lletera de Campllong -amb seu social a Campllong (Girona)-. En la seva pàgina web expliquen que la raó de ser de Làctia és: “Reivindicar que, des de la cooperació de petites granges familiars, es pot desenvolupar un model de negoci que reparteixi valor per al ramader i també per al consumidor basat en la qualitat del producte, perquè el permeti gaudir de la millor llet, la més propera i, per tant, la més fresca; amb un compromís amb el medi ambient, optimitzant un model d’economia circular que serveixi de referent en el sector agroalimentari.”

És a dir, per a Làctica un model de negoci que reparteixi valor per al ramader és comprar-li la llet per sota del seu preu de cost. Recordem que el preu que paguen per litre de llet en aquests moments, i després de diversos episodis de conflicte, és de 0,35 cèntims d’euros (fins al conflicte el pagaven a 0,33 cèntims), quan el cost mínim de produir aquesta llet és de 0,37 cèntims. En el nou escenari els ramaders perden 0,02 cèntims per litre de llet. Si tenim en compte que un tanc de llet porta 25.000 litres, la pèrdua per tanc és de 500 euros.

Seguint amb el seu exercici d’hipocresia a través del seu màrqueting, Làctica declara com a valors de l’empresa, entre altres:

  • Honestedat amb els treballadors, els clients i envers nosaltres mateixos.
  • Respecte pel territori, pels animals i per les persones que fan possible Làctia Agroalimentària.

Després de la seva praxi comercial, potser haurien de revisar el significat de paraules com honestedat i respecte. No us sembla?

Làctia Agroalimentaria és l’interproveïdor de llet de la cadena de distribució Mercadona. És l’envasador de la llet Hacendado. Aquest és el veritable origen del problema. Mercadona ven la llet marca Hacendado a 0,57 euros/litre. Si hi traiem l’IVA (4%), el preu de venda de la llet és de 0,5472 euros. Si tenim en compte que ara la paguen a 0,35 al productor, la diferència que queda és de 0,1972 euros, gairebé 20 cèntims d’euro, i amb això s’han de pagar els costos d’envasat, l’envàs, la caixa que conté els tetra-breaks, el transport i els beneficis tant de Làctica com de Mercadona. No cal haver estudiar un màster per adonar-se que el preu de venda al públic de 0,57 euros/litre és un preu que està molt per sota del que seria un preu raonable d’acord amb les lleis de mercat, que per cruels que puguin arribar a ser, en essència, contemplen que tots els agents de la cadena de valor tinguin un benefici, encara que aquest sigui petit o molt petit, però un benefici.

Si sou compradors de llet Hacendado a Mercadona, ara ja sabeu el que esteu provocant amb la vostra acció.

Nou comentari