Una de les teòriques avantatges que van arribar amb l’expansió d’Internet va ser la de poder deixar les nostres opinions al voltant de productes o serveis i, d’aquesta manera, partint de les pròpies experiències amb el producte o servei, poder-lo recomanar o desaconsellar. Aquest procés, sobre el paper, havia de servir perquè, d’acord amb l’experiència viscuda per cadascú, amb honestedat i sense interferències d’interès comercial, els consumidors ens poguéssim ajudar els uns als altres. I així va ser durant un temps... A l’inici això va funcionar i els consumidors podíem conèixer les experiències tant positives com negatives d’altres persones que ens precedien en la visita a tota mena d’allotjaments i restaurants. Però ben aviat el sistema es va pervertir i, degut a que per opinar no calia una verificació sòlida de qui hi havia al darrera, van començar a proliferar les opinions deixades per perfils de dubtosa fiabilitat i aquelles interessades o pagades, a favor o en contra d’un determinat establiment, producte o servei.

En el cas de la restauració es podrien omplir pàgines i pàgines de casos d’opinions manipulades per interessos concrets. Pocs restauradors deu haver-hi que no s’hagin trobat davant d’una situació de xantatge per part d’indesitjables que els intentaven forçar a invitacions davant de l’amenaça de fer-los multitud de males ressenyes a tota mena de webs d’opinió. O les campanyes d’opinions positives impulsades pels propis restaurants o les seves agencies de comunicació on es remuneraven d’una manera o altra les opinions i ressenyes positives.

Davant d’aquesta situació, la Unió Europea està treballant per treure una llei, sembla ser que el proper mes de maig, que ho reguli de manera més precisa, permetent que es pugui tornar a gaudir de ressenyes reals i honestes.

Aquesta llei s’impulsa després que en una investigació feta l’any 2021 per l’organisme europeu en un total de 223 pàgines web actives dins de l’UE on es poden deixar ressenyes i recomanacions de productes i serveis -entre elles botigues online, mercats, llocs web de reserves, motors de cerca i llocs de serveis de comparació personalitzats-, al voltant de dos terços van generar dubtes sobre la fiabilitat de les seves ressenyes, arribant a la conclusió que el 55% dels llocs web analitzats infringeixen potencialment la norma sobre pràctiques comercials deslleials, tenint dubtes, a més, sobre un 18% restant. En 144 dels 223 llocs web revisats, les autoritats no van poder confirmar que aquests comerciants fessin prou per assegurar-se que les ressenyes són autèntiques, és a dir, que fossin publicades per consumidors que realment van utilitzar el producte o servei del qual van opinar.

Aquesta mena de pràctiques enganyoses relacionades amb les opinions dels consumidors es preveuen als articles 6 i 7 de la Directiva Europea sobre pràctiques comercials deslleials. Arran dels resultats de la investigació, l’UE està millorant la normativa, els canvis de la qual s’aplicaran a partir del 28 de maig de 2022. Aquesta nova directiva addicional estableix explícitament que està prohibit vendre, comprar i enviar opinions falses dels consumidors per promocionar productes. A més, ara hi ha una clara obligació d’informar els consumidors sobre la gestió de les ressenyes.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa