Un estudi recent de l’OCU ha confirmat el que tots ja veiem en els lineals dels supermercats: que la cistella de la compra ha pujat molt de preu. Uns productes han augmentat de preu més que d’altres, però la veritat és que les pujades han estat bastant generalitzades: s’han disparat els preus de l’energia, dels combustibles i també els de matèries primeres molt essencials com ara olis i cereals per a pinsos, la qual cosa té un impacte molt generalitzat en molts productes, especialment en els aliments.

Els olis d’oliva i gira-sol han experimentat pujades de fins a un 50% i també es detecten pujades importants en plàtan, salmó, pasta, etc. El resultat és que aquestes pujades poden arribar a suposar fins a 500 euros més en la cistella de la compra el 2022.

És possible minimitzar l’impacte de les pujades?

Menjar de manera saludable no té per què ser car. Però hi ha algunes regles generals que ens poden ajudar a evitar recórrer als aliments més cars, on més es nota la pujada. Estalviaràs diners, però a canvi hauràs de fer un esforç per planificar millor compres i menjars, i dedicar una mica més de temps a la cuina, a preparar guisats, estofats, cremes… que et permetran pagar menys.

Un home comprant pollastre al supermercat | OCU

10 trucs pagar menys en les teves compres d’aliments

  1. Substitueix peces nobles de carn, com ara entrecot o filets a la planxa, per peces de carn per a guisar, i preparar-les en estofats, amb salsa.
  2. Aposta per guisats on l’ingredient principal siguin verdures, llegums, arròs o patates, on la carn sigui un ingredient més, no la base del plat.
  3. Compra el pollastre sencer en comptes de filets de pit de pollastre o contracuixes, etc. i demana que te’l preparin a la carnisseria. Surt més barat i s’aprofita tot.
  4. A la peixateria, busca peixos de temporada a millor preu.
  5. Recorre també als peixos o mariscos congelats, de qualitat i més barats.
  6. Una dieta equilibrada i saludable inclou llegums 3 vegades per setmana. Els llegums no són només per a l’hivern: prepara amanides de cigrons o mongetes, econòmiques i molt saludables.
  7. Tria fruites i verdures de temporada. Compra a la fruiteria el que sigui més barat a cada moment, sigues flexible.
  8. Les fruites de calibre petit, menys vistoses, solen ser més barates.
  9. Els ous han pujat de preu, però continuen sent una proteïna barata i molt completa des del punt de vista nutricional. Compta amb ells.
  10. Cada vegada en més supermercats es posen a la venda, a vegades al final del dia, productes a punt de caducar, fruites més madures… amb importants rebaixes. Si vas a fer la compra a la tarda, dona-hi un cop d’ull.

Inverteix més temps i menys diners

Menjar de manera equilibrada, saludable i sense gastar molts diners està al teu abast, però exigeix una mica més d’esforç en planificar les compres, anar a la compra amb més freqüència, dedicar temps a cuinar…

Un filet, un peix a la planxa o al forn, són opcions ràpides i còmodes, però no són el més econòmic. Tirar d’embotit o plats preparats tampoc és barat (ni molt saludable). Menjar millor gastant menys requereix una mica d’esforç, però val la pena.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa