Vadegust
El truc que fan servir les marques per fer que paguis més per menys

Les marques fan servir un truc per fer que paguis més per menys quan vas a comprar al supermercat, segons alerta l’OCU en un nou informe. A més, ja és una realitat: omplir la cistella de la compra és cada vegada més car. L’increment de preus d’algunes matèries primeres bàsiques, sumat als disparats preus de l’energia i els combustibles es fan notar en la cistella de la compra.

Inflació al 7,5%, reduflación a la vista

La inflació se situa ja en el 7,5% anual, uns valors no vistos en més de 30 anys. Davant això, hi ha qui intenta disfressar les pujades de preu, usant trucs que no són més que maniobres de distracció per als consumidors: és el que els experts anomenen “reduflació“, que engloba un conjunt de tècniques pensades per a pujar preus sense que el comprador se n’adoni.

Promocions, ofertes, descomptes irreals

En l’últim estudi de preus en supermercats de l’OCU ja es van mostrar bastants exemples de productes que aparentment no pugen de preu, però en realitat sí que ho fan, perquè el que passa és que es cobra el mateix per menys quantitat de producte.

Marques com ara Gallo, Danone, Pescanova o Tulipa han recorregut ja a la tàctica de mantenir el preu a costa de reduir la quantitat de producte dels seus envasos.

Una dona comprant en un supermercat | OCU
Una dona comprant en un supermercat | OCU

Embotits: mateix preu, menys grams

No són els únics: veiem que marques com Campofrío o Revilla també ho estan fent:

  • El sobre de xoriço Revilla es ven a un preu fix d’1 euro, com s’indica en l’envàs, però abans contenia 80 grams d’embotit però ara conté tan sols 70 grams. Abans tenia 14 rodanxes de xoriço… i ara només 12.
  • Campofrío venia per 1 euro un envàs de 110 g de pernil cuit, que fa uns mesos va passar a ser de 100 g. Ara, ha llançat una promoció en la qual regala un 10% més sobre un envàs que conté 90 g! El preu continua sent 1 euro i, quan finalitzi la promoció, tindrà gairebé un 20% menys de pernil que al principi del procés.

Però al consumidor el que li crida l’atenció és el símbol d’un euro, destacat clarament en l’envàs, que aconsegueix l’objectiu: aparenta ser realment molt barat, fent l’efecte que es mantenen els preus, quan t’estan donant bastant menys.

Pepsi de 2 litres? Ja no…

Un altre cas és el d’un conegut refresco, Pepsi-Cola: l’ampolla de 2 litres ha deixat pas a l’ampolla d’1,75 litres. I el canvi ha coincidit a més amb un augment de preus: el 2021 el preu mitjà d’aquest producte era 1,33 euros i ara puja a 1,48. La reduflació aquí busca emmascarar un increment de preus encara major, del qual el consumidor no se sol adonar.

No piquis: compara preus per unitat de mesura

El consell de l’OCU és que quan estiguis omplint el teu carro no et fiïs sense més de reclams com ara “oferta”, “promoció especial”, “descompte”: fixa’t en el contingut que mostra l’envàs o, millor encara, en comptes de comparar el preu per producte o per envàs, comparar el preu per unitat de mesura, per quilo, per litre o per metre (o 100 ml en els productes cosmètics o d’higiene): només així sabràs quina és l’opció realment més econòmica.

Els establiments estan obligats per llei a mostrar el preu per unitat de mesura per a així permetre una comparació fiable. No és cap tonteria, realment serà així com podràs adonar-te de tots els trucs que fan servir les marques i no caure-hi de ple.

Nou comentari

Comparteix