Et sembla que cada vegada que vas al supermercat pagues més diners i t’emportes menys coses? Normal, perquè durant els últims mesos els aliments han pujat sense parar i també altres productes d’ús diari com els d’higiene i neteja. Hi ha marques que estan recorrent fins i tot a la “reduflació” per a camuflar una mica la pujada dels preus, però l’evidència és aquí, en els teus tiquets de la compra que cada vegada són més cars i més curts. Ara bé, els preus estan pujant el mateix en tots els supermercats? L’OCU ho ha comprovat.

Els preus de 156 productes durant un any

Per a saber si algun establiment ha aconseguit moderar els seus preus i escapar a aquesta tendència, l’OCU recollit durant diversos mesos els preus de 156 productes a les botigues en línia d’Alcampo, Caprabo, Carrefour, Condis, Dia, El Corte Inglés, Eroski, Hipercor i Mercadona:

  • 107 eren de marca de fabricant,
  • 28 de marca blanca, la pròpia de l’establiment
  • 21 de productes frescos (fruites i verdures, carns i peixos)

Les dades es van recollir de manera trimestral des del 20 de desembre de 2020 fins al 8 de març de 2022, just abans de la vaga de transports que va provocar un repunt temporal. En l’estudi es van prendre preus des de 10 ciutats diferents.

15 mesos de pujades contínues

L’OCU ha comparat el valor de la cistella en cada cadena de supermercats el 20 de desembre de 2020 (índex 100) amb el seu valor al març de 2022. I ha conclòs que la pujada ha estat pròxima al 10% en totes les cadenes, amb petites diferències. Per tant, no hauran canviat molt les posicions que tenien les diferents cadenes en el rànquing de l’estudi de preus en supermercats, en el qual Alcampo va ser la cadena estatal més barata.

  • Tot i que les pujades són bastant paral·leles, la més gran s’ha donat a Mercadona (11,9%) que, al costat d’Eroski i Alcampo, acumulen pujades superiors al 10%.
  • El repunt de Mercadona possiblement està relacionat amb el gran pes de la marca blanca en el seu assortiment de productes.
  • Les altres cadenes es mouen entre el 8,5% de Dia i el 9,9% d’Hipercor.

Les pujades van ser més moderades fins a desembre de 2021 i s’han accelerat en el primer trimestre de 2022, pels efectes de la guerra a Ucraïna, l’encariment dels carburants i l’atur en transports.

Un carro de la compra en un supermercat | Pixabay
Un carro de la compra en un supermercat | Pixabay

Carrefour i Mercadona, preus a l’alça

Concentrant-nos en els últims 12 mesos, des de març de 2021 a març de 2022, són Carrefour amb un 12,1% i Mercadona amb un 11,4% les cadenes que més han pujat. Tot i això, a El Corte Inglés i Hipercor la pujada ha estat menor: el 7,7%.

Però tant Mercadona com Carrefour continuen mantenint-se entre les cadenes estatals més barates, juntament amb Alcampo.

Fins a 500 euros més a la cistella de la compra

Les pujades afecten el 84% dels productes que ha rastrejat l’OCU i es nota especialment en els preus dels aliments. Entre els més afectats destaquen els olis (34%), els peixos (16%), els aliments envasats (11%) i els lactis (11%). Són dades preocupants i que, de mantenir-se, suposaran un increment de més de 500 euros a l’any en la cistella de la compra per a una família mitjana.

Nou comentari

Comparteix