Vadegust
És segur comprar en el supermercat productes a punt de caducar?

L’OCU ha preguntat a les cadenes de supermercats què fan amb els productes que caducaran i quines iniciatives tenen per a evitar el desaprofitament d’aliments. Entre les cadenes que han contestat, algunes (Bonpreu, Carrefour, Consum i Gadis) han dit que col·laboren assíduament amb els bancs d’aliments, més enllà de les campanyes de donació puntuals, en les quals totes les cadenes participen.

Però els productes frescos i els que estan a punt de caducar difícilment es poden donar.

Què fa el súper amb els aliments que caducaran?

Algunes cadenes han indicat que utilitzen Apps de lots de productes peribles, com Too good to go (confirmat en Alcampo, Carrefour i Lidl). Tot i això, el més habitual és baixar-los de preu per a vendre’ls immediatament i no haver de tirar-los.

Un estudi sobre el terreny realitzat per OCU, amb el suport del Ministeri de Consum, revela que és possible trobar fins a un 50% de descompte en aliments amb data de caducitat pròxima.

Optar per comprar aquests aliments rebaixats per estar a punt de caducar és una oportunitat excel·lent per al consumidor, que pot comprar més barat i, al mateix temps, evitar d’una manera activa el malbaratament de menjar. Com està de generalitzada aquesta pràctica en els supermercats espanyols?

Estudi OCU: 1.000 supermercats en 35 províncies

  • L’OCU ha visitat 1.000 establiments repartits en 35 províncies.
  • S’ha fixat en 4 categories de productes frescos: amanides, carns, plats preparats i postres lactis, i en cada establiment ha buscat 4 productes d’aquestes categories. En total, ha revisat 3.168 productes.
  • Els descomptes solen respondre a estratègies comercials de cada cadena. Per això, han agrupat els establiments per cadenes i grups, fins a deixar els 1.000 reduïts a 29 cadenes.

No es tractava de fer un inventari sinó de veure com indiquen la reducció de preu, el descompte que apliquen, quants dies els queden per a caducar i si estan situats o no en un lloc específic de la botiga.

Productes rebaixats en el 75% dels supermercats

Hi ha cadenes en les quals el 100% dels seus establiments visitats tenen ofertes per caducitat pròxima, com ara Bonpreu o Caprabo.

En d’altres, no obstant això, aquest recurs pràcticament no està implantat, com a Covirán, o encara de forma molt incipient, com en El Corte Inglés o BM.

A vegades és difícil saber si el descompte o l’oferta es deu a la data de consum, perquè no sempre ho indiquen.

Sense problemes de seguretat microbiològica

A la majoria de les amanides i carns de l’estudi els faltava només un dia per a caducar, una mica més als lactis i plats preparats.

En aquestes condicions, estaran bons? Es podran menjar amb tranquil·litat? És un dubte raonable, que han respost mitjançant una anàlisi en el laboratori, buscant els bacteris patògens més habituals i altres indicadores generals d’higiene, d’una mostra de 50 productes triats a l’atzar entre amanides, plats preparats i carns rebaixats per ràpida caducitat. No s’han analitzat els iogurts, ja que sabem que poden consumir-se sense problema passada la seva data de consum preferent. Després de comparar els seus resultats amb els d’altres productes amb marge de caducitat normal, l’OCU conclou que poden consumir-se sense problema:

  • En carns i plats preparats els indicadors generals d’higiene són similars en els dos grups, amb independència de la data de caducitat.
  • En les amanides, alguns productes rebaixats sí que presenten una càrrega microbiològica major. Però en aquests casos solen aparèixer zones de podridura, que són visibles a través dels envasos transparents, de manera que es pot evitar fàcilment la seva compra o treure les fulles que s’han posat lletges.
Un supermercat en una imatge d'arxiu | Pixabay
Un supermercat en una imatge d’arxiu | Pixabay

Fins a un 50% de descompte en aquests aliments

El més habitual és rebaixar el preu d’aquests productes. Sol indicar-se amb un adhesiu en l’envàs, que en la majoria dels casos indica un percentatge de descompte, que normalment és d’entre el 30 i el 50%:

  • Alguns comerços apliquen un 50% en general: és el cas de Carrefour, Cash Fresh, Family Cash, Froiz, La Despensa, Mas i Supeco.
  • D’altres descompten un 30% en pràcticament totes les seves ofertes: Aldi, Caprabo, Coaliment, Consum, Covirán, Charter, Dia i Economy Cash.
  • Menys comuna resulta aplicar un 40%, com a Lupa, o un 20%, com Eroski.

No obstant això, alguns supermercats indiquen que poden aplicar percentatges diferents en funció del producte (Bonpreu, Carrefour i Gadis) o dels dies que li quedin de caducitat (Carrefour, Consum, Leclerc i Musgrave).

Alguns supermercats i en alguns productes indiquen el preu nou d’oferta; en aquests casos l’OCU ha calculat el percentatge de descompte que suposa, i oscil·la entre un 20 i 30%.

El recurs de l’adhesiu amb el percentatge de descompte és, segons el parer d’OCU, una bona solució: resulta intuïtiu per al consumidor i per a la botiga és més fàcil d’usar (no han de calcular els preus d’un en un, per exemple, en les safates de carn), per la qual cosa podran emprar-lo amb més assiduïtat en benefici del consumidor.

On es col·loquen els productes rebaixats?

Els supermercats solen exposar la mercaderia de pròxima caducitat en el lineal que correspon , juntament amb els altres productes de la seva mateixa categoria. Per exemple, és fàcil que en la fruiteria d’autoservei hi hagi alguna verdura o hortalissa rebaixada, que en la carnisseria es trobi una safata de filets d’oferta o que en la cambra de iogurts alguns tinguin l’adhesiu de descompte per consum pròxim.

Només en un 16% dels establiments l’OCU ha vist una zona específica, una nevera reservada per a allotjar tots els productes frescos rebaixats en el dia per ràpida caducitat. Allí solen trobar-se coses molt variades, que venen de diferents seccions del supermercat.

Un consum més assequible i racional, tasca de tots

Rebaixar el preu dels productes a punt de caducar és una opció sostenible des de tots els punts de vista: el consumidor pot estalviar comprant productes de qualitat en bones condicions, sense problemes de seguretat ni higiene en el consum; el supermercdo dona sortida a uns productes que d’una altra manera acabarien en les escombraries. Perquè això funcioni, cal que tots posin de la seva part:

Consumidor: ser flexible t’ajudarà a estalviar

El consell de tota la vida de portar a la mà la llista de la compra continua sent fonamental, però amb una certa flexibilitat amb productes més o menys similars. Si pensaves comprar carabassons, enciam i filets de gall dindi, per posar un exemple, i resulta que estan d’oferta les albergínies, espinacs i filets de pollastre, per què no ho canvies en la teva llista? Potser pots sopar aquest mateix dia les verdures i congelar els filets per a més endavant. Es tracta d’anar a comprar amb la ment oberta per a aprofitar el descompte dels productes amb la data de caducitat pròxima a vèncer.

Supermercats: dues propostes per a millorar

Cada cadena de supermercats presenta els productes rebaixats a la seva manera, unes més útils per al consumidor que les altres. En qualsevol cas, alguns supermercats han de millorar un parell d’aspectes:

  • Indicar clarament que la rebaixa es deu al fet que el producte està a punt de caducar, de manera que cap consumidor s’equivoqui i el consumeixi passats més dies dels deguts.
  • Cuidar que no hi hagi a la venda cap producte ja caducat. En l’estudi de l’OCU s’han revisat 3.168 productes i entre ells hi havia 45 que estaven caducats. Òbviament, així no es poden vendre: està prohibit.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa