Vadegust
Un restaurant ha de tornar 2,5 euros a un client per cobrar-li el pa

FACUA Castella i Lleó ha portat als tribunals a un restaurant per cobrar a un comensal 2,50 euros per dues racions de pa, una quantitat que no venia especificada en la carta en línia i que va haver d’abonar. L’autoritat de consum de Valladolid va determinar que hi havia una infracció encara que va decidir no multar a l’empresa després de corregir el menú, malgrat que no va retornar els diners. Després d’acudir al jutjat, la fonda s’ha aplanat a la demanda i ha retornat la quantia reclamada a l’afectat.

Pablo Gerbolés, advocat de FACUA Castella i Lleó, va acudir a menjar amb la seva parella el mes de juliol de 2020 al Mesón Asador Carlos, de la localitat val·lisoletana de Traspinedo. En demanar el compte, es va adonar que li pretenien cobrar dues racions de pa a raó d’1,25 euros cadascuna per un producte que no havia demanat i que el restaurant s’havia pres la llibertat de servir-li.

A més, a la carta en línia que van consultar a l’hora de triar els plats no apareixia per cap lloc que es cobrés 1,25 euros per ració de pa a cada client. Després d’abonar els 2,50 euros, Pablo va decidir denunciar els fets a través de FACUA Castella i Lleó davant la secció de Consum del Servei Territorial de Cultura i Turisme de Valladolid perquè valorés obrir un expedient sancionador contra aquesta empresa.

En l’article 60.2 de la Llei General per a la Defensa de Consumidors i Usuaris estableix que l’empresari es veurà obligat a informar del “preu final complet, desglossant, en el seu cas, l’import dels increments o descomptes que siguin aplicable, de les despeses que es repercuteixin al consumidor i usuari, i de les despeses addicionals per serveis accessoris”.

Barres de pa de pagès | IGP Pa de pagès
Barres de pa de pagès | IGP Pa de pagès

El restaurant va reconèixer i va esmenar l’error

A l’octubre de 2021, el Servei Territorial de Cultura i Turisme de Valladolid va emetre una resolució en la qual es declarava improcedent iniciar un expedient sancionador contra el restaurant en considerar que “no existeix mala fe per part del denunciat”, tenint en compte que el Mesón Asador Carlos va reconèixer i va esmenar l’error de no indicar a la carta en línia que es cobrava 1,25 euros pel pa a cada comensal.

Aquest organisme va arxivar les actuacions prèvies practicades malgrat reconèixer que els fets denunciats per Pablo podrien constituir una infracció administrativa de caràcter lleu segons recull l’article 81 de la Llei 14/2010, de 9 de desembre, de Turisme de Castella i Lleó: “No posar els preus a la disposició dels turistes o no donar-los l’obligada publicitat” i sense tenir en compte que el restaurant no havia retornat els diners al denunciant.

Aquest advocat de FACUA Castella i Lleó va decidir recórrer, exposant que l’expedient sancionador havia d’obrir-se ja que l’empresa havia reconegut els fets, encara que després es tingués en compte que el restaurant havia esmenat l’error a l’hora d’imposar la sanció. L’afectat va decidir acudir als tribunals, ja que l’empresa ni tan sols es va dignar a retornar-li els diners.

Per a aquesta mena de demandes judicials en les quals es reclama una petita quantia -inferior a 2.000 euros- no és obligatori que l’afectat contracti advocat ni procurador.

Davant aquest nou procediment, el Mesón Asador Carlos s’ha aplanat a la demanda i ha ingressat en el jutjat els 2,50 euros reclamats per Pablo, reconeixent novament l’error i donant així per tancat el cas. Ara, la seva carta aclareix en l’apartat d'”Entrants” que el pa costa “1,25 euros per persona”.

El jutjat de Primera Instància número 15 de Valladolid notificava fa uns dies a aquest advocat de FACUA Castella i Lleó l’aplanament de la demanda, i li sol·licitava un número de compte amb l’objectiu de fer-li l’ingrés dels 2,50 euros cobrats per les racions de pa fa ara dos anys.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa