Vadegust
Es redueix en un 50% la producció de clementines de l’Ebre en la campanya d’enguany

Estem en plena campanya de collita de cítrics a les Terres de l’Ebre. Però enguany serà curta perquè ha començat tard i també va més lenta del que és habitual. Tot i que es va iniciar amb una certa normalitat, malgrat els aiguats de l’estiu, i s’ha pogut continuar tot i les fortes llevantades de fa dues setmanes, aquests fenomens, i una floració menor que l’any passat, han minvat la producció de clementines fins al 50%. A més, la campanya havia començat bé, amb els preus a l’alça, entre un 30% i un 40%, però ara s’han estancat.

L’increment “difícilment suplirà” la disminució del fruit ni tampoc l’augment dels costos de producció: llum, fitosanitaris i carburants. “El resultat final serà igual o pitjor que l’any passat”, preveu Federico Tarazona, gerent de la Cooperativa Exportadora d’Agris d’Alcanar (Montsià). Els pagesos han d’ampliar les explotacions per poder tenir guanys. “Abans amb 2 hectàrees ja podies viure i ara en necessites 30 per fer molts més quilos, perquè els costos s’apugen i el preu de la mandarina és el mateix. L’única manera és produir més i més perquè la diferència sigui el teu guany”, afirma el citricultor Jaume Forcadell.

Dos treballadors ajupits collint mandarines en un camp a prop d’Alcanar | ACN

Les negociacions pels preus, les importacions d’altres països, i una tardor “poc freda” als països del centre i nord d’Europa – on s’exporta el 95% del fruit–, són les causes que estan alentint la campanya. “El consum va lent també perquè la situació de la covid a centre d’Europa és més complicada. Veurem com evoluciona”, assenyala Tarazona.

Per la seva banda, el gerent de la Cooperativa Exportadora d’Agris d’Alcanar –que mou unes 25.000 tones de cítrics de mitjana anuals–, s’intenta “repercutir” l’augment en els preus de venda a les distribuïdores i grans superfícies, però és “una batalla” complicada perquè “les grans superfícies fan servir el seu poder en la negociació per no permetre-ho”.

A la llum i els fitosanitaris, s’hi suma també l’augment del preu dels carburants, que afecta directament als pagesos i també en el cost dels vehicles i els viatges que han de contractar per fer arribar el fruit al destinatari final. “Cada dia hi ha menys camions i són més cars. Les vagues anunciades tampoc ajuden a l’hora de garantir als nostres clients que els puguem fer arribar el producte”, adverteix Tarazona.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa