Vadegust
Recomanacions importants en relació al consum de begudes energètiques

Arran de les conclusions que s’extreuen de l’Informe del Comitè Científic de l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) sobre els riscos associats al consum de begudes energètiques, aprovat amb data 17 de febrer de 2021, el Ministre de Consum, Alberto Garzón, ha anunciat un conjunt de mesures, entre les quals s’inclou l’elaboració d’una sèrie de recomanacions de consum, elaborades per un grup de treball creat amb aquest objectiu.

Els participants van acordar els següents punts sobre el consum de les begudes energètiques:

1. Les begudes amb alt contingut en cafeïna són aquelles que aporten més de 15 mil·ligrams d’aquesta substància per 100 mil·lilitres de beguda. En l’etiquetatge d’aquestes begudes cal informar del contingut de cafeïna i s’expressa en mil·ligrams per 100 mil·lilitres (mg/100 ml). Normalment, de mitjana, les anomenades “begudes energètiques” contenen 32 mg de cafeïna/100 ml.

2. El Reglament (UE) 1169/2011 obliga a incloure el següent esment en l’etiquetatge de begudes amb alt contingut en cafeïna “Contingut elevat de cafeïna: No recomanat per a nens ni dones embarassades o en període de lactància” en el mateix camp visual que la denominació de la beguda, seguida d’una referència al contingut de cafeïna expressat en mg per 100 ml.

3. “Les begudes energètiques amb sucres” poden contribuir a excedir la ingesta diària recomanada de sucres simples (50 g al dia segons la recomanació de l’OMS) ja que una llauna de 250 ml aporta entre 27,5 i 30 g i l’envàs de 500 ml entre 55 i 60 g.

4. Un consum excessiu de cafeïna pot provocar efectes fisiològics no desitjats que van des de l’alteració del somni, tant en el temps necessari per a conciliar-lo com la seva durada, fins a efectes psicològics i alteració del comportament, així com trastorns cardiovasculars.

5. Un consum regular de cafeïna pot causar dependència física moderada a partir de 100 mg/dia i tolerància a aquesta substància, creant la necessitat de consumir una dosi major que la inicial per a aconseguir un efecte similar a l’original.

6. El consum de més de 60 mil·ligrams de cafeïna en adolescents d’11 a 17 anys (uns 200 mil·lilitres de beguda energètica amb 32 mg de cafeïna/100ml) pot provocar alteracions del somni. A partir de 160 mil·ligrams de cafeïna (500 mil·lilitres d’una beguda energètica amb 32 mg de cafeïna/100ml), pot provocar efectes adversos generals per a la salut: efectes psicològics i alteracions comportamentals i trastorns cardiovasculars. Aquests efectes se sumarien als d’altres aliments que continguin cafeïna: cafè, te, xocolata, guaranà, etcètera. No es recomana el seu consum pels adolescents.

7. No han de combinar-se begudes energètiques amb begudes alcohòliques. Estudis recents demostren que el consum d’alcohol barrejat o en combinació amb begudes energètiques condueix a estats subjectius alterats que, entre altres efectes, inclouen una disminució de la percepció d’intoxicació etílica.

No s’han de combinar les begudes energètiques amb l’alcohol | Pixabay

8. Si ets esportista, tingues en compte que les begudes energètiques no són begudes dissenyades per a la rehidratació. Per això, les begudes energètiques no han de substituir a la hidratació i recuperació de metabòlits per mitjans convencionals com l’aigua o, en el seu cas, a través de begudes isotòniques.

9. Les altes concentracions de cafeïna són especialment perjudicials per a persones amb determinats quadres clínics, com a hipertensió o alteracions del somni, podent agreujar els símptomes. En el cas de patir alguna afecció com les aquí esmentades, així com si consumeixes qualsevol tipus de medicació de manera habitual, consulta amb el teu professional sanitari la idoneïtat de consumir aquestes begudes.

10. Com en el cas d’altres substàncies amb efectes sobre el nostre organisme, els efectes adversos generals que podria exercir la cafeïna i altres ingredients presents en les begudes energètiques depenen de la nostra massa corporal. Quant menor sigui el teu pes, més alteracions produirà en el teu organisme; tingues-ho en compte en consumir aquestes begudes. Si finalment decideixes consumir begudes energètiques, fes-ho de manera ocasional i limita la ingesta als formats de menor grandària.

Recomanacions

A la vista de tota aquesta informació, l’AESAN ha fet les següents recomanacions en relació a les begudes energètiques

1. Evita el seu consum en cas de:

  • Nens i nenes, adolescents, dones embarassades i dones en període de lactància.
  • Persones amb hipertensió o problemes cardiovasculars.
  • Persones que pateixen alteracions del somni.

2. No les combinis amb begudes alcohòliques.

3. No les prenguis per a rehidratar-te després de realitzar esport.

4. Si les consumeixes, fes-ho ocasionalmet i escollint els formats de menor grandària, i consulta amb la teva metgessa o doctor si prens alguna medicació de manera habitual.

Pots descarregar-te el text de les recomanacions complet en aquest enllaç.

Nou comentari

Comparteix