Aquesta és una pregunta que, de ben segur, t’has fet sovint. De fet, molts consumidors tenen reticències i pensen que el pa de motlle és pitjor que el pa de barra. No obstant això, des del punt de vista nutricional, són molt semblants, segons publica l’OCU.

– El pa de motlle és lleugerament més calòric que el pa de barra pel fet que conté una mica més de greix i una mica més de sucre. La diferència és d’unes 20 kcal/100 g, la qual cosa, en el conjunt de la dieta no representa més de l’1% de la ingesta calòrica diària.
– En relació a la qualitat del greix, els pans de motlle acostumen a elaborar-se amb oli de gira-sol, i alguna marca, amb oli d’oliva.
– El contingut de sal és molt semblant entre tots dos tipus de pa i es troben al límit del que l’AESAN considera un aliment amb “molta sal” (1,25%).

Sens dubte, millor amb fibra

El criteri més important d’elecció és entre pa integral o pa blanc per l’aportació de fibra.

– El pa blanc s’elabora amb farina refinada, en la qual s’ha eliminat el segó (coberta exterior del gra de cereal, rica en fibra) i el germen (ric en greixos), deixant només la part del endospermo (rica en midó).
– Per a fer pa integral s’utilitza farina integral procedent de gra sencer (amb el seu segó i el seu germen, a més de l’endosperme). Tradicionalment es podien etiquetar com a integrals els pans elaborats amb farines refinades a les quals s’afegia segó, però gràcies a un canvi normatiu l’any 2019 aquesta pràctica ja no està permesa. No obstant això, no tota la farina que s’utilitza en un pa integral ha de ser farina integral: un pa integral pot estar elaborat amb 100% de farina integral o pot portar part de farina integral i part refinada, l’etiquetatge ha d’indicar el percentatge de farina integral que porta.

La fibra present en els cereals és del tipus insoluble, davant de la fibra soluble de les fruites i verdures. El cos humà no pot assimilar la fibra insoluble, però ens beneficia perquè millora el trànsit intestinal estimulant la peristalsis (moviment intestinal).

Pa de motlle integral | Piqsels

Pa multicereals o integral, el que més t’agradi

Els pans de motlle multicereals acostumen a elaborar-se amb una barreja de farines de blat integrals i refinades, una part d’altres cereals i llavors, i un afegit de fibra o segó per a augmentar el seu contingut en fibra. Els grans, flocs i llavors es veuen a la superfície del pa.

En les denominacions d’aquests pans destaca sobretot el nombre de cereals i llavors utilitzats: 8, 12, 14 o 15 varietats diferents de cereals i llavors. Però si revisem el percentatge dels ingredients, podem portar-nos una desil·lusió en veure que la seva presència és només testimonial, perquè la quantitat d’alguns cereals i llavors no arriba ni a un 1%.

Enfront d’un pa integral, el muticereals té un contingut semblant de fibra (lleugerament superior en els integrals) i una mica més de greixos, fonamentalment greixos poliinsaturats (saludables) que procedeixen de les llavors i cereals. Així doncs, l’elecció entre integral o multicereal es basa més en el fet que ens agradi el sabor i la textura de l’un o l’altre.

Preguntes freqüents

El pa engreixa?
La famosa frase que “el pa engreixa” no té sentit si no es té en compte la dieta global i l’activitat física de cadascú. Per si sol, el pa no engreixa, té cabuda perfectament dins d’una dieta variada i equilibrada.

El pa de motlle es pot congelar?
En el moment de comprar pa de motlle convé triar el format que s’adapti millor al nostre ritme de consum. El paquet gran (entre 800 i 1.000 g) sol ser més econòmic que el petit (entre 400 i 500 g). En cas de tenir un consum reduït, una opció és comprar el paquet gran i congelar el pa en llesques ben embolicades en paper film. Es poden descongelar a temperatura ambient o directament a la torradora.

Com conservar el pa de motlle?
Tanca la bossa amb una pinça o fent un nus, mai amb el filferro. El pa es conserva bé en ambients frescos i secs, però no a la nevera. Les altes temperatures i la humitat no són bons companys de viatge, ja que augmenten la probabilitat que surti floridura en el pa; si això passa, no cal dubtar a rebutjar el pa. Els pans envasats són molt estables des del punt de vista de la higiene. Però la contínua obertura de l’envàs i la introducció de la mà per a agafar una llesca són punts crítics de contaminació del producte; és preferible treure d’una vegada el pa que anem a prendre, en lloc d’obrir l’envàs diverses vegades.

Nou comentari

Comparteix