T’han dit que una bona alimentació t’ajudarà a combatre l’anèmia? No és tan simple, però és cert que la falta de ferro per ingesta insuficient pot estar darrere d’alguns casos, segons publica l’OCU. Altres vegades estem davant d¡anèmies causades per les mancances de vitamines, com l’àcid fòlic o la vitamina B12. Les anèmies per dèficit de B12 o àcid fòlic són anèmies megaloblàstiques (quan els glòbuls vermells tenen una grandària major del que és normal).

Et convé saber quins aliments proporcionen major quantitat de ferro per a mantenir unes reserves adequades. El mateix passa amb la vitamina B12 i l’àcid fòlic, les mancances del qual, encara que menys habituals, també produeixen anèmia.

Espinacs | Pixabay
Espinacs | Pixabay

Quins són els aliments més rics en ferro?

La ingesta diària recomanada de ferro és d’11 mg/dia per als homes i de 16 mg/dia per a les dones. Es recomana augmentar aquesta quantitat durant l’embaràs i la lactància. No obstant això, la dona necessitarà menys ferro després de la menopausa.

A continuació pots veure quins són els aliments més rics en aquest mineral, quin és el contingut en ferro d’una ració de cadascun d’ells: comprova que amb una alimentació variada és possible cobrir les necessitats en ferro.

Quins són els aliments amb més vitamina B12?

La quantitat diària recomanada de vitamina B12 per a un adult sa és 4 µg. Aquesta vitamina es troba en aliments d’origen animal com la carn, el peix, els ous i els productes lactis. Aquests són els aliments més rics en vitamina B12 i l’aportació per ració:

Com veus, una ració d’aliments tan comuns com la truita, la tonyina o les sardines cobreix amb escreix les necessitats. Com també l’aconseguiries prenent ou, carn i formatge… La seva manca pot arribar a produir-se en persones amb determinats problemes digestius que provoquen un dèficit de la seva absorció (anèmia perniciosa). També pot donar-se en persones veganes que no consumeixen cap mena d’aliment d’origen animal i que no es preocupen de prendre suplements de vitamina B12.

Sardines a la brasa | Pixabay
Sardines a la brasa | Pixabay

Quins són els aliments amb més àcid fòlic?

Pel que fa a l’àcid fòlic, la quantitat diària recomanada per a un adult és de 330 µg. En les dones embarasses, la recomanació augmenta fins a 600 µg diaris.

L’àcid fòlic es troba principalment en les verdures de fulla verda, els llegums i les fruites. De la mateixa manera que succeeix amb el ferro, aquesta vitamina s’absorbeix en la primera porció de l’intestí prim. La seva manca pot deure’s a una ingesta insuficient o a una malabsorció intestinal.

Una bona ingesta de fruites i verdures assegura una aportació suficient, especialment en la infància i durant l’embaràs.

Una alimentació equilibrada, que inclogui tots els tipus d’aliments sense abusar-ne de cap, és fonamental per a estar ben nodrits i fa innecessari recórrer a suplements de cap mena.

Nou comentari

Comparteix