The World’s 50 Best Restaurants 2022 ha donat a conèixer a la guanyadora del The World’s Best Female Chef Award, patrocinat per Nude Glass, i el guardó se l’ha endut Leonor Espinosa, xef propietària de Leo a Bogotà. Anteriorment nomenada Latin America’s Best Female Chef l’any 2017, Espinosa s’ha convertit en una de les personalitats més importants a Colòmbia per la seva constant feina, no només celebrant els productes i sabors locals de Colòmbia, sinó ressaltant el valor de la biodiversitat del país i els aspectes socials de la gastronomia.

Figura clau del renaixement gastronòmic de Colòmbia, Espinosa va reubicar i va reimaginar el seu restaurant insígnia l’any passat, i posteriorment va ser votat com el número 46 en The World’s 50 Best Restaurants 2021. En el nou local, Espinosa ha elaborat un menú degustació amb el 100% dels ingredients procedents de Colòmbia i cada plat forma part d’una narrativa gastronòmica colombiana més àmplia. L’experiència gastronòmica se centra en els variats ecosistemes del país, explorant les formes en què es poden utilitzar les noves espècies a la cuina.

Interior del restaurant Leo | restauranteleo.com

L’any 2008, Espinosa va fundar l’organització sense ànim de lucre Funleo amb la seva filla, Laura Hernández-Espinosa, sommelier cap de Leo. L’equip format per mare i filla ha contribuït a revelar alguns dels secrets dels ingredients autòctons i les tècniques ancestrals que serveixen d’inspiració per als singulars menús de Leo. En l’actualitat, Funleo continua identificant, reivindicant i promovent les tradicions culinàries de les comunitats rurals i ètniques, al mateix temps que fomenta el seu benestar i la seva salut, amb programes que potencien l’ús d’ingredients autòctons en tot el país i capaciten als grups cap a la sobirania alimentària. En el menú de Leo es destaca l’origen de cada ingredient, com la pulantana del desert i el cacai i el cnopio de les muntanyes Andines.

A més de dirigir Leo i Funleo, Espinosa ha contribuït a la creació d’un Comprehensive Gastronomy Centrre en el Golf de Tribugá com a marc alternatiu per a les persones afectades o involucrades en el narcotràfic, i també ha fet campanya per a donar a conèixer la riquesa culinària de Colòmbia, amb el seu treball animant a les comunitats a convertir el seu patrimoni cultural en una eina de desenvolupament socioeconòmic.

Nou comentari

Comparteix