Vadegust
Els ingredients que mai has de posar en una amanida perquè sigui saludable

Ara és època d’amanides. Amb aquesta calor només venen de gust coses fredes i fresques per menjar, i una amanida sempre és una bona opció, perquè, a més, és saludable. Si volem que siguin lleugeres i saludables, entre els ingredients no tot s’hi val. Combinar les fulles d’enciam riques en fibra i gairebé sense calories amb embotits carregats de sal i greixos saturats, salses molt processades i elaborades amb sucres o altres productes com la ceba fregida envasada, és un error, tal i com recull Rac1.

Tot seguit enumerem els ingredients amb què hem de ser més cauts si volem amanides lleugeres:

Embotits

Afegir embotits pot ser una manera d’afegir més proteïnes, ferro i vitamina E a les amanides, però cal recordar que al final són carns processades riques en greixos saturats, colesterol, calories, sal i additius, i que l’OMS desaconsella un consum superior de 200 grams a la setmana.

Salses processades

Les salses de iogurt, les mostasses, les maioneses o els quètxups que es venen als supermercats (fins i tot aquells que en el seu etiquetatge porten reclams com light sense sucre) són ingredients que gairebé sempre empitjoraran el perfil nutricional de les nostres amanides. No és el cas, en canvi, d’aquelles que preparem a casa amb aliments del nostre rebost. També podem elaborar condiments amb greixos saludables de base, com l’oli d’oliva verge extra, la tahina o l’alvocat, que absorbiran els nutrients dels vegetals.

Mels i xarops

Els qui gaudeixen combinant dolç i salat, és possible que més d’un cop hagin una amanida de xarop o mel. Aquests ingredients poden ser una mica més nutritius que el sucre blanc, però no són precisament saludables. Concretament, la mel està composta per un 8% d’aigua i un 82% de sucres, la majoria lliures, i hi aporta calories buides. Si no volem prescindir d’aquest extra de dolçor a les nostres amanides, podem afegir fruita de temporada, com síndria, meló i cireres, o també fruita seca, que aporta vitamines, minerals i antioxidants. Les fruites deshidratades també endolceixen molts plats del receptari tradicional i, de fet, el contingut en nutrients és semblant al de la fruita fresca, però els experts coincideixen que poden presentar més sucre i menys vitamina C, que es destrueix durant el procés d’assecatge de l’aliment.

Una amanida amb tonyina de llauna | Pixabay
Una amanida amb tonyina de llauna | Pixabay

Surimi

Aquest producte s’elabora amb peixos molt abundants i, en general, poc apreciats, que es desespinen, esmicolen i renten unes quantes vegades per treure’ls el greix i altres restes. El resultat és una massa que es barreja amb altres ingredients industrials per millorar-ne la conservació i estructura, que després trobem a botigues i supermercats en forma de bastonets, gambes i fins i tot potes de cranc. Hi ha surimis de més bona i més mala qualitat, però en definitiva és una carn de peix ultraprocessada i hi ha altres maneres més sanes i lleugeres d’afegir proteïna als nostres plats.

Crostons i ceba fregida

El seu contingut en greixos, calories i sal fa que els crostons siguin poc adequats per a una amanida saludable. Si ens agrada la textura cruixent que aporten al plat, es recomana triar versions elaborades amb pa integral o altres ingredients com fruita seca o fruites liofilitzades com ara poma, maduixes i gerds.

Formatge?

Si el formatge triat és de qualitat és perfectament compatible com a mos saludable. A més, aportarà un toc de sabor que potser fa que ens vingui de gust menjar amanida més sovint. No obstant això, no és recomanable afegir-lo, avisa Folch, si tenim problemes de colesterol.

En definitiva, el que compta a l’hora de fer una amanida és que la majoria d’ingredients siguin vegetals de diferents classes. Com més varietat de verdures i colors, millor, ja que hi haurà més quantitat de vitamines, minerals i antioxidants, apunta Mireia Cervera, que recorda que si volem que sigui un plat únic és rellevant afegir-hi proteïnes com llegums, carn, peix, ous o lactis, a més de greixos saludables com l’oli d’oliva verge o l’alvocat.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa