Les galetes de cereals s’han fet molt populars pel seu baix contingut en calories, i molts les utilitzen com a alternativa al pa o a unes galetes de xocolata per a qui estigui a dieta. Però no et confonguis: les galetes de blat de moro, arròs inflat i altres cereals no són per a aprimar. I en alguns casos, tot el contrari. Per la seva composició nutricional i el seu preu, el pa integral és sempre millor opció, segons publica l’OCU.

No tan saludables i amb més calories de les que creus

La majoria de les galetes de cereals senzilles s’elaboren amb un sol cereal (arròs integral, arròs, blat de moro o espelta) i podrien ser una alternativa al pa. Moltes d’elles, de fet, es venen com un producte substitutiu, sobretot per a les persones que volen perdre pes i vigilen les calories que ingereixen. Però què hi ha de cert? Són una alternativa menys calòrica al pa?

No engreixen menys que el pa

Les galetes de cereals són el resultat de l’extrusionat d’una massa a base de cereals: s’aconsegueix un producte amb molt de volum que pesa poc. En mastegar o, més ben dit, deixar fondre a la boca una galeta de cereals enganyem l’estómac perquè ingerim aire i no calories. Però si ens fixem en l’aportació calòrica de 100 grams de galetees (i no d’una unitat, com fan els fabricants en els seus envasos), veiem que les xifres no són gens menyspreables i superen amb escreix l’aportació calòrica del pa integral.

Les suposadament lleugeríssimes galetes de cereals aporten, de mitjana, 425 kcal per 100 g… un 70% més que el “calòric” pa integral amb 251 kcal/100 g!

Prendre una galeta senzilla entre hores, per a treure’t la gana de sobre en un moment concret, pot ser una possibilitat. Però això que pots menjar galetes de cereals perquè “engreixen menys que el pa” directament és mentida.

Galetes de cereals, una alternativa saludable?

Les coques de cereals inflats són saludables? Segons l’OCU, no són productes tan recomanables com sembla.

Massa greixos saturats en algunes galetes

Els greixos saturats són nutrients la ingesta dels quals és recomanable vigilar. En excés poden suposar un problema per a la salut.

Les recomanacions dietètiques ens insten a consumir menys del 10% de la ingesta energètica diària en forma de greixos saturats: això significa que, per a una aportació calòrica de 2.000 kcal/dia (referència per a un adult), els greixos saturats no han de suposar més de 22 g diaris. I no és difícil trobar galetes amb més d’un 15% de greixos saturats.

Galetes de cereals | OCU

Es passen de sal

Perquè una massa de cereal inflada resulti agradable al paladar, no és estrany que la recepta d’elaboració inclogui aromes i sal. D’aquest últim ingredient és del que n’abusen algunes galetes de cereals. L’Organització Mundial de la Salut recomana no prendre més de 5 grams diaris de sal. No obstant això, el 27% té més d’1% de sal i el 17% més de 1,25%.

Si les vols saludables, millor senzilles

– Les coques de cereals senzilles, les que estan elaborades únicament de cereals, sal i oli, són el grup on és possible trobar una valoració més saludable; sempre que el fabricant no hagi estat massa generós amb la sal.
– Com més gran sigui la llista d’ingredients, pitjor és la valoració. És el que succeeix en les galetes de cereals amb xocolata, més riques que les senzilles en greixos saturats, i en les galetes de sabors, que són més pobres en fibra.

Aire a preu de luxe

El preu de les galetes de cereals és alt: 13,89 €/kg, encara que hi ha diferències en funció del tipus de galeta, i són les galetes de sabors les més cares (16,31 €/kg). D’altra banda, la marca també influeix: optar per una marca comercial en lloc d’una marca de supermercat pot suposar pagar més de 4 €/kg (un 44% més).

Un altre factor que encareix el preu és triar un producte que procedeixi de l’agricultura ecològica. Les galetes Bio són més cares, un 7% més de mitjana. En el cas de les galetes senzilles i les galetes amb xocolata, l’increment és d’un 20% i un 13% més respectivament.

Nou comentari

Comparteix