Els productes vegetals són molt saludables: aporten vitamines, minerals, oligoelements, fibra, aigua i ajuden a mantenir el pes correcte, ja que tenen molt poques calories. A més, no contenen grasses, excepte l’alvocat i les olives, però el seu greix és vegetal, sense colesterol. Tot i això, fruites i hortalisses poden suposar una perillosa amenaça si estan contaminades per Salmonel·la, E.coli, Listeria… o per alguns productes químics.

I tot això pot passar durant el seu cultiu en sòls amb contaminació fecal d’animals o abonaments, productes fitosanitaris inadequats, aigua de reg no tractada, màquines recol·lectores o magatzems poc nets, treballadors que no compleixen les normes, trasllat als mercats sense higiene o, en l’última baula de la cadena, durant la seva manipulació a l’hostaleria o a casa. Segons dades que té TK Home Solutions, quatre de cada deu intoxicacions alimentàries són produïdes per productes d’origen vegetal.

El primer que cal fer és no caure mai en la temptació de comprar a un venedor de carrer que exhibeix una apetible fruita o verdura: no sabem la seva procedència, l’aigua de reg que ha tingut, el sòl en el qual ha crescut… Cal comprar només en comerços o mercats ambulants controlats que venguin productes amb la traçabilitat reglamentària. I a més:

– Descartar botigues en les quals la temperatura ambient sigui molt elevada o on fruites i verdures estiguin exposades al sol.
– Triar peces sense danys visibles, amb la lluentor, el color i l’aspecte propis de cada varietat.
– Si es compren verdures o fruites tallades o envasades, vigilar que estiguin en frigorífics i respectar les indicacions de conservació.
– Les mitges síndries o mitjos melons han d’estar acabats de tallar, amb la carn ferma, coberts amb paper transparent i preferiblement refrigerats.
– En les bosses d’anar a comprar, separar les fruites i verdures d’altres aliments com a pollastre, carn, marisc o peix i dels productes de neteja.

Fruites i verdures | Pixabay
Fruites i verdures | Pixabay

Cal tenir en compte que els vegetals contaminats per bacteris patògens poden fer que qui els consumeix emmalalteixi greument, i que el perill no es veu: aquests bacteris no són com els de la descomposició, que causen mala olor o sabor. Els experts de TK Home Solutions recorden les mesures de seguretat per a evitar riscos en ingerir aquests productes imprescindibles en la dieta:

1. Rentar-se les mans abans i després
Aquest senzill gest, que hem de fer sovint, com després d’anar al lavabo o després d’acariciar a les mascotes, és important també abans de menjar i de preparar aliments. Les mans poden tenir gèrmens que es traspassen a les fruites i verdures que manipularem.

2. Rentar les fruites sempre, també abans de pelar-les
És necessari rentar no només les que es mengen amb pell, com la poma o l’albercoc, sinó també les taronges, préssecs… D’aquesta manera, s’evita que la brutícia o els microbis entrin en el fruit en pelar-lo. N’hi ha prou amb posar-les sota l’aixeta, sense sabó ni lleixiu ni altres productes desinfectants, i just abans de menjar-les.

3. Retirar les parts danyades
Si hi ha zones colpejades, amb algun tall o orifici, retirar-les amb un ganivet després de la rentada. En els enciams, cols, etc., han d’eliminar-se les fulles exteriors. Si apareix floridura, cal tirar la peça sencera.

4. Assecar-les
Una vegada rentades, cal passar-lis un paper de cuina o un drap net.

5. Utilitzar un raspall
Les fruites i hortalisses de carn ferma, com la síndria o el cogombre, han de fregar-se amb un raspall específic.

6. No tornar a rentar les que ja ho estan
No és necessari tornar a rentar les fruites i verdures envasades o tallades en les quals s’indiqui expressament que ja han estat rentades o desinfectades.

7. Herbes aromàtiques
Cal no oblidar el julivert, el coriandre, l’alfàbrega… És important rentar-les igual que la resta de les fruites i verdures.

8. Amanides
Els aliments que prenguem crus en amanida, com l’enciam o els espinacs, i que anem a consumir amb pell, com el cogombre o el carabassó, cal rentar-los amb aigua. També, si hi ha dubtes, podem després submergir-los durant 5 minuts en aigua potable amb una cullarada petita (4,5 mil·lilitres) de lleixiu per cada 3 litres d’aigua. Passat aquest temps, aclarir amb aigua potable abundantment. El lleixiu utilitzat ha d’indicar en el seu etiquetatge que és apte per a desinfectar l’aigua de beguda. Després, assecar amb un centrifugador de cuina o sobre paper absorbent.

9. Tallar, trossejar, picar
Per a fer una macedònia o presentar les fruites a la taula, cal tallar-les en una taula diferent de la que s’utilitza per a la carn o el pollastre. No utilitzar el mateix ganivet per a les fruites o les amanides que per a altres aliments.

10. Guardar les sobres
Les amanides envelleixen malament i no congelen bé. Si porten afegit ou, pollastre, pernil, tonyina o pasta, convé consumir-les abans que passin 3 dies a la nevera.

11. En conserva
En les verdures i fruites envasades en llaunes o pots de vidre, com el préssec o la pinya, és important netejar la tapa del recipient, comprovar que està ben tancat i no danyat, la seva data de caducitat (el moment fins al qual l’aliment pot consumir-se de manera segura) o la data de consum preferent (el moment fins al qual conserva la seva qualitat i propietats organolèptiques).

12. Atenció quan es viatja
Si es viatja a països de dubtosa higiene, és fonamental abstenir-se de consumir tot tipus de verdures crues i les fruites sense pelar.

13. Refrigerar en condicions
Cal refrigerar com més aviat millor les fruites i verdures tallades, pelades o precuinades i sempre separades de la resta d’aliments tant cuinats com crus. A més, hem de guardar-les a la nevera en les zones menys fredes.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa