En nombroses ocasions hem sentit que l’esmorzar és l’àpat més important del dia, i que per això cal menjar-hi força, per agafar energia per aguantar tot el dia. Però això no és cert, es tracta només d’un mite, tal i com publica Rac 1. De fet, hi ha molta gent que no menja res quan es lleva més enllà d’un cafè o un got de llet. Ara bé, és saludable no esmorzar res? Pot comportar alguns riscos?

La dietista nutricionista i tecnòloga alimentària Mercè Gonzalo explica a RAC1 que “si no esmorzes perquè no tens gana és perquè no tens aquesta necessitat i no passa res. Però si no esmorzes perquè vols perdre pes o estar més fibrat, sí que és perjudicial i a més no funciona”.

En aquest sentit, avisa que si una persona deixa d’esmorzar perquè està fent una restricció dietètica, això farà que després mengi més o amb més ansietat: “No menjar quan tens gana no té cap mena de sentit i és contraproduent”.

Gonzalo també aclareix que el fet de no esmorzar tindrà un efecte diferent depenent del que faci una persona durant el matí: “No és el mateix no esmorzar i anar a l’oficina que no esmorzar i anar a entrena”. I també de si està sana o té problemes de salut: “Que persones amb malalties com la diabetis no esmorzin està totalment contraindicat”, explica.

Una dona esmorzant | Pixabay

Riscos de no esmorzar

Tal i com hem indicat, no esmorzar quan el cos t’ho demana té una sèrie de riscos. Són els següents:

  • Transtorns de conducta alimentària
  • Deshidratació
  • Hipotensió: baixada de la tensió arterial
  • Marejos o mal de cap
  • Falta de glucosa o fins i tot estat de cetosi

D’altra banda, el fet de no esmorzar es pot considerar un dejuni intermitent. “A partir de 12 hores de no menjar res ja comencem a parlar de dejuni”, explica la dietista.

“En alguns casos concrets, pot tenir bons resultats, però també té riscos i dependrà molt de cada persona. En general no es recomana“. Fins i tot diu que en dejunis llargs es pot arribar a manifestar un estat de cetosi, quan l’organisme no té prou hidrats de carboni.

Ara bé, el primer àpat sí que aporta certs beneficis. Gonzalo diu que després de passar-nos tota la nit dormint, “esmorzar ens ajuda a rehidratar-nos, nodrir-nos i afrontar el dia en condicions”.

Explica que fa que el nostre cos tingui uns nivells de glucosa adequats. Ara bé, aclareix que “no cal consumir sucre per esmorzar per generar glucosa”, ja que el cos el produeix per altres vies.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Jubilat a setembre 01, 2022 | 08:51
    Jubilat setembre 01, 2022 | 08:51
    Doncs per a mi si que ho és; ho vaig aprendre ja fa gairebé setanta anys, quan anava a còrrer amb bicicleta. Vaig adonar-me de que, si no menjava abans de sortir, no tenia forces.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa