Eixarcolant fomenta el consum de productes locals de cara a la campanya de Nadal

Amb la campanya “Per Nadal, producte local” volen mostrar les externalitats positives que genera sobre el territori i el teixit socioeconòmic el consum de productes locals

Cada cop són més freqüents productes que es venen sota els conceptes d’ecològic, sostenible o natural i, de fet, tant a nivell Europeu com als EEUUA, en els darrers 5 anys, el consum dels productes promocionats amb aquests conceptes s’ha incrementat un 50%.

Però no és or tot allò que brilla. El Col·lectiu Eixarcolant denuncia que “malauradament, molts d’aquests productes no en tenen res ni d’ecològics, ni de sostenibles, ni de naturals, però simplement es ‘venen’ així com a pura estratègia de màrqueting”. I menciona alguns exemples: fruits secs ecològics però vinguts de l’altra punta del món,  preparats vegans que empren soja cultivada en zones de selva desforestades, o certs productes ‘naturals’ que s’anuncien amb imatges d’horts idíl·liques però que en realitat provenen de mars de plàstic.

Alhora, avisen que “són productes que tampoc poden presumir de sostenibilitat social, ja que no contribueixen al desenvolupament de les comunitats locals o a la redistribució de la riquesa entre les treballadores i treballadors, més aviat al contrari”.

Eixarcolant lamenta que “resulta evident que el màrqueting oportunista l’únic que aconsegueix és que marxem cap a casa ‘enganyats’ pensant que amb el nostre consum hem generat unes externalitats positives vers l’entorn quan possiblement estem generant unes externalitats totalment oposades”.  Alhora, “fa que ens sigui molt més difícil poder identificar els molts productes que realment són són sostenibles, i que amb el seu consum estem contribuint a preservar i millorar el territori que ens envolta i el seu teixit social i econòmic”.

Per fer front a aquesta realitat, des del Col·lectiu Eixarcolant han elaborat dues propostes de lots sostenibles que tenen com a denominador comú que l’origen de les primeres matèries de tots els seus productes és local, podent arribar als noms, cognoms, i coordenades de les finques d’on han sortit. La iniciativa pretén mostrar que consumir productes agroalimentaris locals és possible i que és l’eina més poderosa que tenen els consumidors per preservar el territori o enfortir el teixit social i econòmic local.

Cartell dels lots Silvestres

Dos lots

La primera proposta de lots es caracteritza perquè tots els productes han estat elaborats a partir de primeres matèries obtingudes a la Conca d’Òdena, posant l’accent en que l’important no només és on es fa el formatge o la cervesa, sinó que encara és més important que la llet, o l’ordi, a partir del qual s’ha obtingut la malta per fer la cervesa s’hagin produït per part d’agricultors i ramaders locals. Afirmen que “cal que tota la cadena de valor es dugui a terme a nivell local si realment es volen generar externalitats positives en el territori”. És en base a aquesta premissa que han creat els “Lots de la Conca d’Òdena”.

La segona proposta de lots és d’abast català i, a més de mantenir la premissa que les primeres matèries de tots els seus productes tinguin origen local per garantir que les externalitats positives en el territori, afegeix com a tret distintiu la utilització de plantes silvestres i varietats tradicionals actualment en desús. Els organitzadors de la iniciativa afirmen que “aquestes espècies i varietats són imprescindibles per aconseguir que el model agroalimentari esdevingui més sostenible, divers, resilient al canvi climàtic, i que generi noves oportunitats socials i econòmiques vinculades a la producció primària.” D’acord amb aquest raonament han creat els “Lots silvestres”.

Des del Col·lectiu Eixarcolant indiquen que “cal tenir molt clar que amb el nostre consum decidim com és el territori que ens envolta i quin és el model de desenvolupament social i econòmic que volem per nosaltres i les generacions futures”, i que “cal no quedar-se en un titular o embolcall bonic, sinó anar al fons i comprovar si la sostenibilitat és real o només una maniobra de màrqueting”. La campanya arriba a les portes de les festes de Nadal, caracteritzades per un consumisme creixent, però té per objectiu posar de relleu la importància que el model de consum té en tots i cadascun dels dies de l’any.

Nou comentari