Menjar bé, seguir una dieta saludable, no té per què resultar més car. De fet, ‘The Lancet planetary health’ ha publicat un estudi en el qual comparat la dieta habitual de 150 països amb el que es considera una dieta “Eat for the Planet”, bona i respectuosa amb l’entorn, segons recull l’Orgatnizació de Consumidors i Usuaris (OCU).

Què és la dieta flexitariana?

Es tracta d’un tipus d’alimentació més respectuosa amb l’entorn: és a dir, més pobra en carn, sense arribar a ser vegetariana.

Quins aliments s’inclouen en la dieta flexitariana?

Diàriament, l’equivalent a:

  • 500 grams de fruites i verdures
  • 100 g de proteïnes vegetals, com ara llegums, soia o fruita seca
  • Cereals integrals
  • Una ració (o menys) de llet o lactis

A la setmana, aproximadament:

  • No més de 5 racions setmanals proteïna animal procedent de pollastre, peix i ous.
  • Una porció de carn vermella.
  • A més han de limitar-se els olis vegetals rics en greixos saturats i el sucre refinat.

Diferents variants

Com tots sabem, en una dieta vegetariana, qualsevol aportació de proteïna animal se substitueix per llegums, fruites i vegetals o cereals integrals.

Els flexitarians combinen la dieta vegetariana, amb una major flexibilitat en relació a la ingesta de proteïnes animals.

Una variant d’aquesta dieta és l’anomenada dieta pescetariana, on es prescindeix de la carn, però no del peix (totes les racions de proteïna animal provenen de peix).

Un entrepà de salmó | Pixabay

Un estudi per a saber quina és la dieta més assequible

L’estudi que ara s’ha donat a conèixer compara aquestes dietes més restrictives i sostenibles amb la dieta habitual de cada país (que coneixem gràcies a les enquestes sobre consum). A més, inclou una regionalització tenint en compte les preferències de cada país per determinats tipus de fruites, cereals, carns.

Així, l’estudi conclou que la dieta flexitariana és més sostenible i més saludable que la dieta mitjana de cada país. No només està alineada amb els objectius mediambientals, sinó que en la majoria dels casos aquestes dietes són més barates (entorn d’un 20 o 25%) als països d’ingressos mitjans i alts, encara que pot sortir més cara que la dieta habitual en països més pobres.

La dieta flexitariana vegetariana és en tots els casos una mica més barata que la dieta mitjana del país. En cavi, la dieta pescetariana és sempre una mica més cara que la dieta habitual.

Més fresc, menys processat

Els resultats, en línia amb les recomanacions de l’OCU, suggereixen que una dieta més saludable i sostenible és més barata que les dietes que habitualment segueix la població als països occidentals.

És cert que aquestes conclusions poden entrar en contradicció amb altres estudis, que consideren que aquestes són opcions més cares… però la clau està en la quantitat d’aliments processats i ultraprocesats que s’inclouen a les dietes. Cal optar per productes frescos, donant prioritat als ingredients vegetals sobre els d’origen animal, que s’han d’incorporar en quantitat limitada.

Nou comentari

Comparteix