La meitat del consum anual de gelats a l’Estat espanyol té lloc durant els mesos de juny, juliol i agost. Els espanyols van consumir 149 milions de litres de gelat entre juny de 2020 i maig de 2021, un 4% més que en el mateix període de l’any anterior. Aquest producte és per a moltes persones una opció idònia per a refrescar-se en els moments de calor, però com apunta la professora col·laboradora dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC, Mariona Bolfegó, un consum habitual de gelats ultraprocessats no és l’elecció més saludable per a hidratar el cos. A més, contràriament del que pugui pensar-se, els seus elevats nivells de sucre incrementen la set en lloc de treure-la.

“Els gelats d’aigua i els gelats a base de llet o nata tenen un alt contingut de sucres (sacarosa, glucosa, etc.), que representa com a mínim un 20% o un 30% del seu pes total. Dues boles de gelat petites o un polo de gel contenen uns 25 grams de sucre, l’equivalent a quatre cullerades per a postres de sucre”, explica Bolfegó, també dietista i experta del Màster de Nutrició i Salut de la UOC. Cal recordar que els 25 grams de sucre que aporta normalment una ració de gelat representen la quantitat màxima d’ingesta diària de sucres aconsellada per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) en adults i nens. A més, un estudi de l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA), publicat enguany, conclou que el consum de sucres afegits i de sucres lliures ha de ser el més baix possible com a part d’una dieta adequada des del punt de vista nutricional .

En aquest sentit, tant Balfegó com Montserrat Rabassa, també professora col·laboradora dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC, recomanen en el marc d’una dieta saludable com la mediterrània i la gran majoria de les guies alimentàries actuals, reduir al màxim el consum d’aquesta mena de sucres que poden trobar-se en productes com els gelats utlraprocessats, entre altres.

Gelats i diabetis, compatibles?

Experts del Centre per a la Innovació de la Diabetis Infantil de l’Hospital Sant Joan de Déu (CIDI) apunten que tant els adults com els nens amb diabetis tipus 1 poden menjar gelats a l’estiu, però és important que tinguin en compte el tipus i els components del producte. Sempre que sigui possible aconsellen llegir l’etiqueta nutricional per a saber quins components té i quin tipus d’edulcorant utilitza. No obstant això, remarquen que els gelats casolans o artesanals són els més recomanables, ja que normalment contenen aliments de qualitat i es té en compte la quantitat de sucre durant la seva elaboració.

Les expertes de la UOC, en la mateixa línia, assenyalen la importància de saber triar bé el tipus de gelat, pels seus efectes en els nivells de glucosa a la sang, en funció de si puja de manera més o menys ràpida. “Els sucres, els greixos i els additius que incorporen també poden contribuir a l’augment de pes corporal, de la glucosa en sang o del risc de patir malalties del cor. En aquest sentit, cal tenir en compte l’aportació de sucres i greixos saturats dels gelats, així com el ràpid increment dels nivells de glucèmia i insulina a la sang”, explica Balfegó.

Una persona amb un gelat a la mà | Pxhere
Una persona amb un gelat a la mà | Pxhere

Segons Rabassa, cal tenir present que el cos no respon de la mateixa forma en consumir un gelat de gel —que està fet bàsicament d’aigua, sucres i colorants— que quan consumi un gelat a base de llet o nata. “En el cas del gelat de gel, el sucre puja més ràpidament a la sang. En canvi, amb el gelat de llet aquest procés no és tan ràpid: l’absorció dels sucres és més lenta a causa de la composició nutricional (proteïnes, greixos, etc., que provenen principalment de la llet)”, aclareix.

Quants menys ingredients, millor

En triar un gelat, sigui d’aigua o de llet, és important tenir en compte la qualitat dels nutrients utilitzats per a elaborar-lo. “Per aquest motiu, cal evitar al màxim els gelats ultraprocessats, perquè inclouen sucres, greixos, sal i additius. Utilitzen diversos ingredients, com ara caseïna, lactosa, gluten, olis hidrogenats, xarop de glucosa o fructosa, conservants, colorants, edulcorants o potenciadors del sabor”, diuen les professores de la UOC.

“Aquests productes comercials hiperpalatables, que contenen diversos ingredients que els fan més saborosos, poden convertir-se en addictius, perquè estimulen el sistema de recompensa del cervell”, remarca Rabassa. Per a evitar-ho, la professora dona un consell que també serveix de guia per a triar l’opció més saludable: “Quants menys ingredients tingui la composició d’un gelat, millor; significarà que està menys processat”.

Per a les expertes, si es volen consumir gelats habitualment, la millor opció és preparar-los a casa, controlant els ingredients que s’afegeixen i evitant els sucres o els greixos poc saludables. Per exemple, pot utilitzar-se fruita triturada i congelada (maduixes, nabius, meló, etc.), llet, iogurt, cacau pur, fruita seca, alvocat o dàtils, entre d’altres. “Un gelat casolà amb xocolata i fruita seca pot ser bastant calòric, però no té res a veure amb un gelat ultraprocessat; el tipus de greixos i sucres no és el mateix”, afegeix Balfegó. Com a alternativa saludable, l’experta també aconsella els iogurts gelats, amb una base 100% de iogurt natural, que ara poden trobar-se en els supermercats.

Nou comentari

Comparteix