Vadegust
Consells per prevenir els problemes digestius pels àpats de Nadal

En pensar en el Nadal, una de les primeres coses que ens ve al cap és el menjar. Deliciosos plats tornen a les nostres taules: torrons, polvorons, xais, mariscos, pernil… i tot regat d’un bon vi. En aquesta època de l’any, s’acumulen les reunions en les que ens ajuntem per a menjar i beure. Donen el tret de sortida els menjars i sopars d’empresa (si es que la COVID ho permet enguany), però els segueixen aviat les quedades i retrobaments amb amics i, per descomptat, els menjars i sopars familiars de Nadal i cap d’any.

Quan es donen tants canvis en la nostra rutina, el sistema digestiu pateix les conseqüències. Segons dades de DosFarma, 7 de cada 10 ciutadans pateixen algun problema gastrointestinal durant les celebracions nadalenques. I a això cal sumar-hi una realitat més: de mitjana, s’engreixen uns tres quilos en aquestes dates.

Per Nadal, que acostumem a menjar molt durant diversos dies seguits, és possible que apareguin alguns problemes digestius. Aquests són els més freqüents durant les festes:

1. Acidesa i cremor: Solen anar de la mà, perquè es produeixen pel mateix motiu: un excés d’àcid a l’estómac. Després d’un menjar copiós, l’estómac treballa més de l’habitual i arriba a produir més àcid del que és normal. L’acidesa són les molèsties que aquest excés causa en la part alta de l’abdomen. És habitual que el dolor s’accentuï en ajupir-se o recolzar-se. A més, és possible que els àcids arribin fins a l’esòfag.

2. Reflux: és un altre problema molt lligat a l’acidesa i la cremor. Després d’un menjar abundant, és possible tenir un sabor agre a la boca, una sensació similar a com si el menjar tornés des de l’estómac. Aquesta molèstia, juntament amb l’acidesa i la cremor, acostuma a ser una cosa puntual. Tot i això, si es converteix en freqüent (dues vegades per setmana o més), és convenient visitar al metge. 

3. Gasos: durant els menjars nadalencs, parlem mentre mengem i bevem, i això implica empassar molt d’aire. Aquest excés d’aire s’acumula en l’esòfag i ha de sortir a través dels rots. L’acidesa també pot provocar la necessitat de rotar amb freqüència. Per part seva, les flatulències són comunes quan es prenen uns certs aliments, com les mongetes, el cabdell o les begudes gasoses.

4. Nàusees: a vegades, la fuita dels àcids de l’estómac cap a l’esòfag pot produir ganes de vomitar. Hi ha altres motius pels quals apareixen, com una intoxicació alimentària, una al·lèrgia o intolerància a algun ingredient.

5. Indigestió: és una molèstia en la part superior de l’abdomen acompanyada de la sensació constant de tenir l’estómac ple, fins i tot encara que no hàgim menjat massa. La indigestió també sol acompanyar-se d’acidesa i nàusees.

6. Singlot: són contraccions involuntàries del diafragma, un múscul situat en l’abdomen. Empassar massa aire, prendre alcohol o begudes gasoses o menjar molt són alguns dels factors que ho produeixen.

7. Intoxicacions: el consum d’aliments en mal estat, crus o poc cuinats són les causes principals de les intoxicacions alimentàries durant el Nadal. Mariscos, peixos crus i carns poc cuinades són els menjars més afectats per virus, bacteris i paràsits, per la qual cosa sempre és molt recomanable que siguem nosaltres els que cuinem o coguem els mariscos, congelem els peixos i ens assegurem que les carns estan ben fetes, a més, sempre cal guardar el menjar que comprem en la nevera i tenir molt de compte amb les maioneses casolanes, netejant els ous abans d’utilitzar-los i rebutjant la que no hàgim consumit d’un dia per a un altre si ha estat molt de temps fora de la nevera. 

8. Empatxos: són molt habituals en les dates Nadalenques ja que acostumem a menjar més del que el nostre estómac pot processar en condicions normals. Ho acostumen a provocar, a més, els aliments amb molt de greix, les carns, fritades, dolços, l’alcohol i les begudes gasoses, que no falten en les taules durant aquests dies. Els símptomes van des de dolor estomacal, acidesa, gasos, restrenyiment, diarrea, ventre inflat, falta d’apetit i fins i tot vòmits.

9. Diarrea: es tracta d’un altre símptoma típic del Nadal, i que normalment és degut a les intoxicacions alimentàries i als canvis bruscos en l’alimentació. Haurem de reposar líquids i sals minerals bevent aigua i sucs i recórrer als medicaments antidiarreics que ens recepti el nostre metge.

Tots aquests problemes digestius són bastant habituals en aquesta mena d’esdeveniments. Solen ser lleus, però molt molestos. Per a evitar-los i gaudir d’unes delicioses festes, els experts de DosFarma han recopilat alguns consells senzills per a prevenir aquests problemes i poder assaborir cada plat d’aquest nadal.

Happy multi generation family celebrating New Year by the table full of food at home

Menjar lent i mastegar bé

Un dels principals motius pels quals apareixen molèsties digestives és per menjar molt ràpid. Una bona digestió comença a la boca, on la saliva es barreja amb els aliments. La saliva conté un enzim anomenat amilasa, que és l’encarregada de començar amb la descomposició dels aliments; si no masteguem el temps suficient, l’estómac haurà d’esforçar-se més per a suplir el treball que no ha pogut fer la saliva. Això implica que produirà més àcid, per la qual cosa augmenta el risc d’acidesa i cremor.

Disminuir la quantitat de menjar en el plat

És preferible repetir a omplir-nos el plat i menjar-lo tot, hem de pensar en tot el que ens queda per davant i no menjar amb els ulls.

Evitar parlar mentre mengem

És un consell difícil de seguir en aquestes festes, ja que la conversa és part indivisible d’una celebració. No obstant això, és important per a evitar empassar més aire del necessari en cada mos. Pel mateix motiu també ha d’evitar-se fumar durant els menjars.

No sopar molt tard

Conforme s’acosta la nit, les hormones que s’encarreguen de digerir els sucres i els hidrats de carboni disminueixen. Això implica que, si fem un gran sopar molt tard, l’organisme tindrà més dificultats per a digerir-lo, la qual cosa pot desembocar en gasos o indigestió. L’ideal és deixar entre una hora i mitja o dues hores i mitja entre el sopar i l’hora de dormir.

Evitar certs aliments

Alguns aliments poden provocar acidesa, com el picant, la ceba, els cítrics, el tomàquet, l’alcohol, les begudes amb cafeïna o gasoses o els menjars fregits o amb molt de greix. No significa que no s’hagin de prendre, però sí que ha de fer-se amb mesura. Igualment, per a evitar les flatulències és recomanable no abusar dels aliments anteriorment comentats.

No prendre aliments molt calents

Ja que poden irritar les parets de l’estómac, és millor esperar una mica a que es temperin.

Vestir roba folgada

La roba ajustada i els cinturons atapeïts pressionen la zona abdominal i poden empitjorar els problemes de l’estómac.

Caminar una mica després dels menjars

No és necessari que anem al gimnàs havent dinat, però una bona manera de cremar calories i ajudar a la digestió és fa un petit passeig després dels menjars.

Remeis naturals

Una forma natural i deliciosa de pal·liar les molèsties d’un menjar copiós és amb una infusió digestiva. Algunes de les més efectives són la camamilla, la regalèssia, el gingebre, la menta, l’anís o el fonoll. Igualment, el bicarbonat de sodi amb llimona abans dels menjars ajuda al funcionament del sistema digestiu, per a facilitar la digestió i evitar els gasos i l’acidesa. També és molt útil prendre aliments que continguin probiòtics, uns microorganismes que enforteixen el sistema immunitari, restauren la flora intestinal i afavoreixen les digetions, com els iogurts amb bífidus.

Remeis farmacològics

Si les molèsties són molt incòmodes, una opció fàcil i ràpida és amb l’ajuda de medicaments sense recepta. Per a la cremor i l’acidesa hi ha diversos productes que s’encarreguen de neutralitzar l’àcid de l’estómac o creen una barrera protectora per a impedir el pas cap a l’esòfag. Una altra opció són les sals de fruites, un remei conegut per tots per a alleujar els problemes estomacals. També hi ha suplements alimentaris amb probiòtics.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa