Colesterol bo i dolent: claus per a mantenir uns nivells saludables

Tenir salut és sempre un dels desitjos que més es repeteixen en començar l’any nou. Tot això, els dolços i els excessos amb l’alcohol passen factura al nostre organisme. Si es converteixen en un fet habitual, una de les conseqüències més usuals és l’augment del colesterol.

Segons dades de DosFarma, gairebé la meitat de les persones tenen el colesterol alt. Però aquesta és una dada que necessita una mica d’explicació, ja que no hi ha un únic tipus de colesterol, sinó que existeix un de dolent i un altre de bo, i és important controlar els nivells de tots dos.

El colesterol és un greix que està en totes les cèl·lules de l’organisme i és necessari perquè el cos funcioni correctament. Intervé en diversos processos vitals, com la digestió, la formació d’hormones i, fins i tot, la transformació de la llum solar en vitamina D. La majoria es produeix en el fetge, encara que també s’incrementa la seva quantitat pels aliments que prenem. La sang és l’encarregada de dirigir aquest greix fins a les zones del cos on es necessita. Així doncs, fa dos viatges: un d’anada (amb colesterol nou) i un altre de tornada (amb el sobrant, per a emmagatzemar-lo o expulsar-lo). El colesterol fa cadascun d’aquests viatges unint-se a unes partícules anomenades lipoproteïnes, que poden ser de dos tipus:

– De baixa densitat o LDL: són les que transporten el colesterol nou des del fetge fins a les cèl·lules en el viatge d’anada.

– D’alta densitat o HDL: fan el camí de tornada i retornen el sobrant al fetge.

Precisament per aquests dos viatges i les lipoproteïnes implicades cal parlar de dos tipus de colesterol:

1. Dolent o LDL: És el que s’uneix a les partícules LDL per a viatjar cap als òrgans. Quan hi ha tant en l’organisme que les cèl·lules no poden absorbir-lo tot, el sobrant es diposita en les parets de les artèries. Si això passa, s’origina l’aterosclerosi, un estrenyiment de les artèries produït per l’acumulació de plaques de greix. Es dificulta el pas de la sang, que no pot arribar als òrgans. Amb això, s’incrementa el risc de patir un infart o un ictus.

2. Bo o HDL: És el que s’uneix a les partícules HDL i viatja fins al fetge de tornada. És, per tant, necessari per a eliminar el sobrant i que no s’acumuli.

A big and juicy cheeseburger

Per a saber si una persona té el colesterol alt i, per tant, és un factor de risc cardiovascular, es té en compte la quantitat total de l’organisme: la suma del bo i el dolent. Els nivells òptims totals per a un adult han de ser inferiors a 200 mg/dl. A partir d’aquesta xifra, es considera hipercolesterolèmia. Si fem la separació entre bo i dolent, les xifres són diferents. El dolent o LDL ha d’estar per sota de 100 mg/dl, aproximadament. En canvi, el bo o HDL ha de ser superior a 35 mg/dl en els homes i de 40 mg/dl en les dones.

Els excessos nadalencs poden passar-nos factura i desequilibrar el nostre organisme. Per a mantenir un estil de vida saludable i conservar uns nivells apropiats de colesterol, tant del bo com del dolent, els experts de DosFarma han recopilat alguns consells senzills per a posar en pràctica després de les festes, tant si som propensos al colesterol alt com si no. Igualment, donen diverses claus per a saber identificar si hem de posar-nos en mans del metge:

1. Algunes malalties provoquen alteracions en el colesterol: Les persones amb diabetis, malalties renals o hipotiroïdisme tendeixen a patir canvis en els seus nivells de colesterol, per la qual cosa és recomanable tenir un control regular. També influeixen l’embaràs i algunes alteracions en les hormones femenines, així com la síndrome de l’ovari poliquístic. Igualment, la presa d’alguns medicaments també pot interferir: anticonceptius, antidepressius o diürètics, per exemple. De la mateixa manera, hi ha algunes malalties hereditàries que, entre els seus símptomes, inclouen nivells anormals de colesterol i triglicèrids, que són un altre tipus de greix. Entre altres, són la hipercolesterolèmia familiar i la hipertrigliceridemia familiar.

2. Controlar l’obesitat: L’obesitat acostuma a anar associada a uns elevats nivells de colesterol dolent. Per això, una de les maneres de mantenir-los en una xifra apropiada és vigilar el nostre pes. A més, les persones amb obesitat o hipertensió tendeixen a tenir uns nivells més baixos del colesterol bo.

3. Fer exercici moderat: L’esport té múltiples beneficis per a la salut cardiovascular. No només ajuda a reduir el greix corporal, sinó que també contribueix a equilibrar la pressió arterial, a reduir la freqüència cardíaca i a baixar el colesterol dolent i pujar el bo. Els experts recomanen fer un mínim de 150 minuts setmanals d’exercici moderat per a un adult.

4. No abusar de l’alcohol: El consum excessiu i regular de begudes alcohòliques pot provocar hipertrigliceridemia, una malaltia en la qual hi ha una quantitat excessiva de triglicèrids en la sang que s’acaben acumulant en les artèries.

5. Deixar de fumar: És un dels propòsits d’any nou més repetits, però és molt important si tenim el colesterol alt. El tabaquisme no eleva el dolent, però sí que pot baixar els nivells del bo.

6. Fer revisions periòdiques: Es recomana fer-se una primera anàlisi als homes d’entre 20 i 35 anys i a les dones de 20 a 45 anys. És especialment important quan hi ha hagut algun canvi significatiu en l’estil de vida (per exemple, augment de pes o una variació en la dieta). Aquesta anàlisi no només donarà informació al metge sobre els nostres nivells de colesterol, sinó que també li dirà si es poden controlar únicament amb una forma de vida més sana o si és necessari recórrer a medicació.

7. Dieta baixa en greix: Una dieta equilibrada és el millor consell per a moltíssims problemes de salut. Decantar-se per aliments baixos en greix, com a fruites i verdures, és una opció senzilla per a evitar l’acumulació de greixos innecessaris a les artèries.

Nou comentari